قسمت اول
۱. شروع به کار باغبانی.

قبل از شروع به باغبانی، باید مطمئن شوید که زمان صرف مراقبت از گیاهان خود را خواهید داشت.
کشت گیاهان نیازمند مراقبت با عشق است و چیزهای زیادی در آن دخیل هستند. بنابراین، چک کنید که قبل از شروع به کاشتن دانه‌ها، می‌توانید برنامه روزانه موثری داشته باشید یا خیر.


2.جمع‌آوری مواد لازم
وقتی باغبانی را شروع می‌کنید, مواد خاصی وجود دارند که شما نیاز دارید مثل چنگک, ظرف بیل, و غیره. بنابراین, بهتر است اول تمام مواد را جمع کنید تا بتوانید با باغبانی خود را شروع بکنید. اگر می‌خواهید برخی از آن‌ها را خریداری کنید, مطمئن شوید که از فروشگاه‌های معتبر برای آن اقدام می کنید تا بتوانید از کیفیت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. تمامی وسایل مورد نیاز را می توانید از وب سایت گل زیب تهیه کنید.


3.یک طرح تهیه کنید.
برای باغبانی برنامه‌ریزی کنید. برنامه شما باید شامل مکان و فضایی باشد که برای گیاهان خود نیاز دارید. گذشته از آن, باید قدم‌هایی را که می‌خواهید بردارید, در بر داشته باشید تا چیزی برای رجوع به آن داشته باشید. برنامه‌ریزی و پیروی از آن باید در مسیر درست زمانی که به باغبانی می‌رسد, شروع شود.


4.انتخاب گیاهان مناسب.
زمانی که می‌خواهید باغبانی را شروع کنید، فراموش نکنید در مورد گیاهانی که می‌خواهید در آن سرمایه‌گذاری کنید، تصمیم بگیرید. هر نوع از سبزیجات، گیاهان و یا گل‌ها را که می خواهید در باغ خود داشته باشید، بهتر است آن‌هایی را انتخاب کنید که واقعاً می‌خواهید، بنابراین برای مراقبت از آن‌ها انگیزه خواهید داشت. اطلاعات بیشتری در مورد آنچه که گیاهان مختلف می‌توانند به شما ارائه کنند جمع‌آوری کنید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.


5.به دوستانتان بگویید.
بهتر است درباره برنامه‌های باغبانی خودتان به دوستانتان بگویید. به این ترتیب, آن‌ها ممکن است قادر به ارائه اطلاعات مفیدی از قبیل محل خرید گیاهچه‌ها باشند,برای خرید انواع گیاهان به وب سایت ما گل زیب مراجعه کنید.


6.تمرکز بر تمیزی
زمانی که باغ خود را راه‌اندازی کردید و شروع به کاشت کردید, بهتر است بر حفظ پاکیزگی آن تمرکز کنید. اگر محیط اطراف تمیز باشد, شما می‌توانید مطمئن شوید که گیاهان شما از بسیاری از حشرات و آفات دیگر ایمن خواهند بود. علاوه بر آن, وقتی محیط تمیز است, به شما کمک می‌کند بهتر کار کنید.


7.بررسی وضعیت خاک را فراموش نکنید.
یادگیری نحوه بررسی وضعیت خاک شما می‌تواند از طریق تحقیق انجام شود. با این حال, اگر شما تحمل زمان را ندارید, همیشه می‌توانید متخصصانی را پیدا کنید که می‌توانند به شما کمک کنند. با بررسی وضعیت خاک خود, شما قادر خواهید بود گام‌های لازم را برای اطمینان از اینکه گیاهان شما می‌توانند سالم رشد کنند, بردارید.

8.باغبانی ارگانیک انجام دهید.
امروزه بسیاری از مردم به دلایل بسیاری به باغبانی ارگانیک می‌پردازند. بهتر است آن‌ها را دنبال کنید, به خصوص اگر در حال کاشت میوه و سبزیجات هستید. به این دلیل که اگر قصد دارید برخی محصولات را دارید, این واقعیت را بدانید که بیشتر مردم امروزه سبزیجات و میوه‌هایی را ترجیح می‌دهند که به صورت ارگانیک پرورش می‌یابند. گذشته از آن, اگر برای مصرف شخصی خودتان باشد, در معرض خطر جانبی ناشی از مواد شیمیایی قرار نخواهید گرفت.


9.مالچ استفاده کنید
مالچ یک پوشش است که برای کاهش فرسایش, حفظ رطوبت بیشتر, جلوگیری از رشد علف‌های هرز و تامین مواد غذایی بیشتر, روی خاک انجام می‌شود. بنابراین تمرین خوبی برای استفاده از آن روی بس‌ترهای گلی, جالیز سبزیجات و غیره است.
انجام این کار به شما کمک می‌کند آب بیشتری ذخیره کنید, گیاهان خود را با مواد غذایی بیشتری تغذیه کنید و آفات را دور نگه دارید.


10.اهمیت حفظ سلامتی خاک تان.

همیشه باید به خاطر داشته باشید که خاک باغ شما یکی از منابع حیاتی زندگی گیاهان شماست. بنابراین سالم نگه داشتن خاک به سالم نگه داشتن گیاهان کمک می‌کند.به علاوه، زمانی که شما قادر به حفظ موثر خاک هستید، باعث می‌شود که گیاهان شما در مبارزه با بیماری‌ها محکم‌تر شوند و باعث دوری از آفت شوند.


11.خلاص شدن از شته‌ها.
اگر شته‌ها را بر روی برگ‌های گیاهان خود می بینید, بهتر است فوراً از آن مراقبت کنید.
یک راه برای انجام این کار اسپری کردن برگ‌ها با آب صابون است و بعد باید آن را آبکشی کنید


12.از کودهای شیمیایی اجتناب کنید.
زمانی که از کودها استفاده می‌کنید, شما باغبانی ارگانیک انجام نمی‌دهید.

بنابراین, تا جایی که می‌توانید از مصرف آن‌ها دوری کنید. برای تامین مواد غذایی که نیاز دارید, کاری که می‌توانید انجام دهید این است که کمپوست خود را بسازید که موثرتر, ایمن و اقتصادی تر است.


13.باید باغچه خود را جذاب‌تر کنید
وقتی باغچه خود را جذاب‌تر کنید, ارزش بیشتری به دارایی خود افزوده می‌کنید. علاوه بر آن, انگیزه بیشتری برای کار کردن در آن داشته باشید. برای رسیدن به این هدف, می‌توانید یک محوطه‌سازی در آن انجام دهید. این کار می‌تواند به تنهایی انجام شود یا با توصیه یک متخصص محوطه‌سازی .


14.درخت بکارید.
اگر قصد دارید درختان را در باغ خود بکارید, ابتدا باید به آن فکر کنید. به این خاطر که درختان می‌توانند رشد زیادی کنند و فضای زیادی را در باغچه شما اشغال کنند. علاوه بر این, از آنجا که بزرگ‌تر از بیشتر گیاهان هستند, می‌توانند بیشتر مواد مغذی را از خاک جذب کنند که برای گیاهان دیگر مورد نیاز است.


15.انتخاب گیاهان برای رشد.
انتخاب درست گیاهانی که می‌خواهید در باغچه شما رشد کنند بسیار مهم است.
دقیقا آن‌هایی را که واقعاً می‌خواهید در حیاط‌ خود ببینید انتخاب کنید, باید آب و هوای عمومی محل خود را در نظر بگیرید, مانند مقدار باران در سال, دما, و غیره. با انجام این کار, شما می‌توانید مطمئن شوید که می‌توانید گیاهانی را انتخاب کنید که به راحتی درمکان شما رشد کنند.


16.بودجه خود را فراموش نکنید.
زمانی که درحال تهیه یک برنامه برای باغبانی خود هستید، نباید فراموش کنید که بودجه خود را در آن بگنجانید. نباید فراموش کنید که چقدر حاضرید بابت خرید گیاهان خود با توجه به بودجه کلی ماه خود هزینه کنید.
علاوه بر این، شما باید در نظر بگیرید که در طول سال ممکن است زمان‌هایی وجود داشته باشد، زمانی که باغ شما درخواست بیشتری از شما دارد. با انجام این کار، می‌توانید به خوبی اندازه‌ای که می‌خواهید باغ تان داشته باشد را مشخص کنید.


17.خرید برای نیازهای باغبانی تان.

زمانی که برای خرید چیزهایی که برای باغبانی خود نیاز دارید، بیرون می روید، فراموش نکنید که لیستی از آن تهیه کنید. خرید کردن برای باغبانی نیز مشابه بازدید از خواربارفروشی است. بنابراین، آمدن با یک لیست، تجربه خرید شما را شادتر و موثرتر می‌کند. تضمین می‌کند که شما در محدوده بودجه خود بمانید و همچنین تمام چیزهایی که نیاز دارید را خریداری کنید.



18.اشتراک گذاری بهتر است.
اگر هزینه‌های تدارکاتی که برای باغ خود نیاز دارید را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که هرچه بسته‌های آن‌ها بزرگ‌تر باشند، قیمت بهتر است. بنابراین، این ایده خوبی است که آن‌ها را به صورت عمده خریداری کنید. اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید از همه آن‌ها استفاده کنید، پس همیشه می‌توانید کسی را باخود ببرید. با انجام این کار، شما و دوست‌تان می‌توانید از پس‌انداز خود لذت ببرید.


19.مزایای درختان.
درختان می‌توانند مزایای زیادی به شما بدهند، به خصوص در طول تابستان. درختان می‌توانند به شما سایه‌ای که در طول سال نیاز دارید را بدهدعلاوه بر آن می‌تواند به عنوان محافظ برای گیاهان شما عمل کند. اگر شما تصمیم می گیرید که درخت بکارید، مطمئن شوید که وقتی بلند و بزرگ می‌شوند، فضای کافی برای آن‌ها دارید.



20.خرید تجهیزات باغ گران‌قیمت.
تجهیزاتی برای باغ شما وجود دارد که ممکن است گران‌قیمت باشد. با این حال, در اغلب موارد, ممکن است تنها یک‌بار به آن‌ها نیاز داشته باشید. بنابراین, بهتر است که هزینه‌ها را با یک دوست یا یک همسایه تقسیم کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را در انبار نگه دارید. با انجام این کار, شما مجبور به پرداخت مبلغ بیشتر برای ابزارها نخواهید شد.



21.هر ۶ ماه ابزار خود را چک کنید.
چک کردن ابزار به صورت دوره‌ای مثل هر 4 یا هر ۶ ماه می‌تواند به مقدار زیادی کمک کند. عاقلانه است که به طور مداوم ابزاری را بررسی کنید که از آن‌ها به طور منظم استفاده می‌کنید، زیرا به احتمال زیاد فرسوده می‌شوند. با انجام تمام این کارها، باید اطمینان حاصل کنید که ابزارهای شما همیشه شرایط خوبی دارند و می‌توانید به راحتی آن‌ها را تعویض کنید.



22.در کاشت گیاهان تردید نکنید.
کاشت گیاهان درمانی می‌تواند مزایای زیادی به شما بدهد. مراقبت از گیاهان درمانی اغلب راحت‌تر از گیاهان دیگر هستند. گذشته از این، آن‌ها تصویر باغ شما را بهبود خواهند بخشید. از آن مهم‌تراین گیاهان می‌توانند به عنوان درمان‌های خانگی برای انواع مختلف بیماری‌ها استفاده شوند و همچنین می‌توانند به بهبود مهارت‌های آشپزی شما کمک کنند.



23.گل‌ها را فراموش نکنید.
حتی اگر می‌خواهید میوه ‌و سبزیجات و گیاهان را بکارید, این ایده خوبی است که برخی گل‌ها را هم بکارید. چند لاین از گل‌های زیبا و جذاب در قسمت‌های مختلف باغ شما می‌تواند تاثیر بسیاری در زیبایی باغ شما داشته باشد. ترکیب‌های رنگ مناسب را انتخاب کنید تا تاثیر آن‌ها را به حداکثر برسانید.



24.ایجاد کود.
وقتی کمپوست درست می‌کنید، بهتر است که درست زیر سطح زمین حفر کنید، و آن را خیلی عمیق نکنید. چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانید برای کود استفاده کنید. اما در بیشتر موارد، بهتر است که از گیاهان مرده استفاده کنید، مانند ساقه‌های مرده، برگ های مرده، ریشه‌های مرده و غیره..
کود خود را به خوبی حفظ کنید تا گیاهان شما واقعاً از آن بهره‌مند شوند.



25.در مورد کرم‌های خاکی نگران نباشید.
اگر در حین کار گروهی از کرم‌های خاکی را در باغ خود دیدید، باید خوشحال باشید. این به این دلیل است که حضور کرم‌های خاکی تایید می‌کند خاکی که گیاهان شما در آن واقع شده‌اند سالم است. زیرا که کرم‌های خاکی خاک را بارور نگه می‌دارند، که می‌تواند گیاهان شما را خوشحال کند.


26.کاشت درخت به درستی انجام می‌شود.
در کاشت یک درخت, باید مطمئن شوید سوراخی که حفر می‌کنید برای کاشت آن کافی است. همچنین بهتر است که آن را با یک محافظ درخت, به ویژه در چند روز اول پس از کاشت آن, پوشش دهید. و مهم است حفره ای که گیاه را در آن قرار دارید خیلی نرم نباشد, چون می‌تواند نفوذ ریشه را به چالش بکشد.



27.بهتر است تنوع ایجاد کنید.
برخی افراد وجود دارند که ممکن است تنها یک نوع سبزیجات یا گیاه رادر باغ خود بکارند. اگر چه این تمرین بدی نیست، اما در واقع بهتر است که تنوع ایجاد کنید و انواع مختلف سبزیجات و گیاهان را در باغ خود بکارید. به این دلیل که شما را به تنظیمات طبیعی نزدیک‌تر می‌کند، و باعث تشویق حشرات مفید برای بازدید از باغ می‌شود.



28. گیاه را خارج از ظرف پلاستیکی بکارید .

اگر می‌خواهید از نهال یا گیاهانی که در ظروف پلاستیکی پرورش یافته‌اند استفاده کنید، ممکن است زمانی که آن‌ها را به زمین منتقل می‌کنید ریشه‌ها را کمی پاره و آسیب دیده کنید.
به این دلیل که در نقطه‌ای از زمان، ممکن است ریشه‌ها خود را به دیواره‌ ها متصل کرده باشند. بنابراین، شما باید آن‌ها را به آرامی جدا کنید تا ریشه ها آسیب نبیند.



29.از شرعلف‌های هرز خلاص شوید.
بهترین زمان برای خلاص شدن از علف هرز پیش از کاشت میوه‌ها، سبزیجات و یا گل‌ها است. جدا از آن، برداشتن ریشه‌های آن‌ها مهم است، به طوری که اصلا رشد نکنند. اما اگر آن‌ها هنوز پس از کاشتن میوه‌ها و سبزیجات وجود داشته باشند، می‌توانید از سرکه برای حذف آن‌ها استفاده کنید. استفاده از سرکه موثر است و به محیط‌زیست آسیب نمی‌رساند.



30.پوشش های زمینی.
انواع مختلفی از پوشش های زمین وجود دارد که می‌توانید در زمین و یا باغ خود استفاده کنید. علاوه بر علف، برخی از آن‌ها شامل تاک، بوته و گیاهان می‌شوند..
استفاده از پوشش‌های زمینی جایگزین در باغچه شما می‌تواند آن را جالب‌تر کند و از خسته‌کننده بودن آن جلوگیری کند.


منبع: Garden guides
100 gardening tips