زاموفیلیا (Zamiifolia) یا گیاه زی زی(zz) یک گیاه غیر پیچیده و آسان برای نگهداری کردن و همچنین یک گیاه بسیار محبوب برای خانه یا محل کار شما میباشد.

گلدان زاموفیلیا در منزل

علاوه بر اینکه مراقبت از این گیاه بسیار آسان میباشد، زاموفیلیا یک گیاه بسیار شیک برای محیط های مدرن و سنتی نیز میباشد.

گلدان زاموفیلیا در اداره

برخی از مزیت هایی که این گیاه نسبت به گیاهان دیگر دارد، شیک بودن ،جذابیت و نگهداری آسان آن میباشد، و همچنین تکثیر این گیاه به آسانی انجام میشود.

در مقابل آفاتی که دیگر گیاهان آپارتمانی را درگیر میکند ،این گیاه مقاومت بالایی دارد و غیر قابل نفوذ میباشد.

تنها ایرادی که این گیاه دارد نداشتن تنوع زیاد آن میباشد.

سمی بودن زاموفیلیا
تمام قسمت های زاموفیلیا سمی است و بنابراین ممکن است بهترین گیاه خانگی برای خانه هایی که حیوانات خانگی یا بچه های کنجکاو دارند ،نباشد.

شرایط نگهداری از زاموفیلیا

نور:

گیاه زاموفیلیا تقریبا با هر شرایط نوری خود را وقف میدهد ، با این وجود از نور مستقیم خورشید که در سمت پنجره های جنوبی وجود دارد بیزار است.

آفتاب اول صبح یا اواخر بعد از ظهر برای زاموفیلیا قابل قبول میباشد، بنابراین سعی کنید گیاه را در کنار پنجره رو به شمال ،شرق یا غرب قرار دهید.

آبیاری:

شما باید در آبیاری این گیاه کاملا مراقب باشید ،اولین و مهمترین دلیل خشک شدن این گیاه آبدهی بیش از اندازه آن میباشد. بنابراین ادامه مطالب را دنبال کنید تا مطمئن شوید آبیاری را به روش درستی انجام میدهید.

این گیاه کاملا با شرایط کم آبی سازگار شده است، بنابراین آبیاری مداوم و بیش از اندازه ،بدون اینکه اجازه دهید خاک گلدان خشک شود، باعث زرد شدن برگها و پوسیدگی غده های آن میشود.

در طرف دیگر برای رشد سریع این گیاه ،در اواخر بهار تا اوایل پاییز خاک گیاه باید مرطوب بماند.

به عنوان یک راهنمای اساسی، در یک محیط که نور خوب و دمای گرم وجود دارد گیاه به یک بار آبیاری در طول هفته ،و در محیطی که نور کافی وجود ندارد و در زمستان ،هر دو یا سه هفته گیاه به آبیاری نیاز دارد.

نکته
اگر بعد از یک هفته هنوز خاک گلدان زاموفیلا شما مرطوب بود ،از آبیاری مجدد آن خودداری کنید.

رطوبت:

مهم نیست.

درجه حرارت:

این گیاه به دمای متوسط بین ، 13 درجه سانتیگراد تا 26 درجه سانتیگراد نیاز دارد. دمای گرمتر در محدوده بالا باعث افزایش رشد گیاه می شود.

تعویض گلدان:

فقط در صورت نیاز اقدام به تعویض گلدان بکنید ،و این کار را حتما در فصل بهار یا تابستان انجام دهید.

تکثیر زاموفیلیا:

تکثیر زاموفیلیا به دو روش انجام میگیرد:

اولین روش تقسیم میباشد، به این معنی که گیاه وقتی به اندازه کافی بزرگ میشود ،و از گلدان خود نیز بزرگتر میشود ،میتوانیم گیاه را با جدا کردن آرام غده ها تقسیم کنیم. نسبت به بزرگی و پراکندگی ریشه ها میتوان گیاه را به دو ،سه ، حتی چهار قسمت تقسیم کنیم.

روش دیگری که برای تکثیر زاموفیلیا وجود دارد ،ریشه زایی قلمه های گیاه در آب میباشد.

اگه به صورت  تصادفی یکی از ساقه ها شکسته شده باشد یا از خاک بیرون آماده باشد میتوانید با قرار دادن آن درون آب و در صورت ریشه زایی ،آن را دوباره در خاک گلدانتان بکارید.

به سادگی کل ساقه را با تمام برگها همانطور که هستند ، در یک ظرف یا گلدان بلند قرار دهید. بعد از چند ماه ، باید ریشه ها در انتهای ساقه ظاهر شده باشند. صبر کنید تا ریشه کاملاً رشد پیدا کنند قبل از این که دوباره با گیاه اصلی در گلدان بکارید یا آن را درون گلدان دیگر قرار دهید. وقتی این کار را انجام دادیم 6 ماه منتظر میمانیم تا ریشه کافی در انتهای ساقه تشکیل شود قبل از اینکه بخواهیم از آب در گلدان بکاریم.

اگر شما نمیخواهید اندازه گیاهتان کوچکتر شود یا شکل ظاهری خود را از دست بدهد، میتوانید با دومین روش که قلمه زدن گیاه از طریق برگ های آن میباشد به این کار اقدام کنید


اگر شما از روش دوم استفاده بکنید مدت زیادی طول میکشد تا این روش نتیجه بدهد!

ممکن است بیشتر از یکسال منتظر بمانید تا این روش جواب بدهد، اگر حوصله کافی دارید یا بدنبال یک چالش میباشید ،این کار را امتحان کنید!

تمام کاری که شما برای تکثیر زاموفیلیا باید انجام دهید این است که به آرامی یک برگ را از ساقه جدا کنید ، اجازه دهید قسمتی که به گیاه متصل بوده کمی خشک شود (چند ساعت تا یک روز) و سپس آن را در یک مخلوط کمپوست قرار دهید تا لبه خام وارد خاک شود. فقط چند سانتی متر از برگ باید در خاک باشد ، فقط به اندازه ای که بتواند آن را در جای خود نگه دارد.

بیشتر برگها باید بالای سطح خاک قرار بگیرند تا از پوسیدگی آنها جلوگیری شود و باعث می شود که فتوسنتز انجام دهند که این کار باعث رشد گیاه میشود، همچنین قلمه ها را باید در محیطی کاملا گرم نگهداری کنید.

بعد از انجام مراحل بالا در نهایت یکی از موارد زیر اتفاق میافتد:

  • یک ساقه جدید در کنار برگی که کاشته اید ظاهر میشود.
  • برگ ها ناگهانی از بین خواهند رفت، اگر آن را به آرامی از خاک بیرون بیاورید ، ممکن است متوجه غده های کوچک در لبه خام آن شوید، برگه ها را در جای خود قرار دهید، و منتظر رشد گیاهتان شوید.
  • برگ شما میمیرد، وقتی آن را بیرون میکشید دیگر چیزی برای دیدن نیست، این بار تلاش شما ناموفق بوده است. عادی است که در این مواقع احساس نا امیدی کنید، اما نباید امید خود را از دست بدهید و دوباره تلاش کنید.

سرعت رشد:

آهسته تا متوسط.

  • دمای زیاد به طور کلی باعث رشد سریعتر زاموفیلیا میشود.

ارتفاع/گسترش:

ساقه ها میتوانند تا 60 سانتی متر یا بیشتر رشد کنند.

گسترش گیاه به سایز گلدان آن نیز بستگی دارد، گلدانهای بزرگ باعث گسترش افزایش بوته های گیاه میشود(بعد از سالها).

آیا گیاه زاموفیلیا سمی است؟

تمام قسمت های گیاه زاموفیلیا برای  اکثر حیوانات خانگی از جمله گربه و سگ و همچنین انسان ها سمی میباشد، بنابراین گیاه را از حیوانات یا بچه های کنجکاو دور نگه دارید.

اطلاعات بیشتر درباره زاموفیلیا؟

برگ های زاموفیلیا به طور طبیعی براق هستند، بنابراین در صورت گرد خاکی شدن براقیت خودشان را از دست خواهند داد، با شستن برگها، برگها دوباره براق میشوند، از محصولات براق کننده برگ هرگز استفاده نکنید چون ممکن است برای گیاه مضر باشد.

چگونه از گیاه زاموفیلیا خود مراقبت کنیم؟

نور:

 از قرار دادن گیاه در مقابل  نور مستقیم خورشید و همچنین محیط های تاریک خود داری کنید.

آبیاری متوسط:

در تابستان هفته ای یکبار و در زمستان هر دو یا سه هفته یکبار.

درجه حرارت:

دمای متوسط اتاق برای گیاه مناسب میباشد.

کود دهی :

بیشتر از یکبار در ماه به گیاه کود ندهید و فقط زمانی کود دهی را شروع کنید که گیاه در حال رشد باشد.

نکته
  • اگر طیف نور بسیار کم باشد رشد گیاه شما بسیار کند خواهد بود.
  • برای جلوگیری از زردی برگها ،به گیاه خود بیش از حد آب ندهید.

مشکلات گیاه زاموفیلیا:

  • گیاه زاموفیلیای من رشد نمیکند

توقف رشد یا رشد کم در این گیاه عادی میباشد، اگر این مشکل شما را آزار میدهد راه حل اینجا تمرکز بر سه متغیر مهم ، نور ، دما و آبیاری است ، و همه موارد دیگر را فراموش کنید. اطمینان حاصل کنید که گیاه در مکانی کاملاً روشن ، نه خیلی تاریک و نه خیلی آفتابی قرار گرفته باشد.

رشد گیاه فقط در زمانی اتفاق میافتد که دمای هوا بیشتر از 18 درجه سانتیگراد باشد، همچنین خاک باید همیشه مرطوب باشد، نه خیلی خشک!!! نه اشباع شده از آب!!!حتی ممکن است با رعایت تمام نکات بالا ،چندین ماه طول بکشد تا گیاه شما رشد کند.

  • گیاه من خیلی کوچک است:

اگر نگاهی به عکس ما بیندازید ، می توانید سه برگ بیرون از خاک را ببینید. این بدان دلیل است که هنگام تکثیر گیاه ، به جای استفاده از یک برگ ، چند برگ کاملاً کنار هم قرار گرفتند تا بطور همزمان چندین گیاه جدید ایجاد شود؛ این فرآیند به طور گسترده سرعت رشد را افزایش می دهد و به ایجاد گیاه وسیع تر و دلپذیرتر کمک می کند.

  • چرا برگهای گیاه زاموفیلیای من زرد می شوند؟

برخلاف بسیاری از گیاهان خانگی ، غیر معمول است که این گیاه با افزایش سن برگهای پایین خود را رها کند. هر چند گاهاً این امر اتفاق می افتد ، بخصوص با سرد تر شدن هوا یا فرا رسیدن زمستان که منجر به ظهور برگهای زرد زاموفیلیا خواهد شد.

از طرف دیگر اگر برگهای زاموفیلیا شما خیلی زود زرد می شوند و تعداد زیادی از آنها تغییر رنگ می دهند ، به طور معمول از علائم آبیاری زیاد است. گیاه به این موضوع حساس است ،بنابر این برای آبیاری گیاه خود باید خیلی احتیاط کنید، خشک بودن خاک خیلی بهتر از آبیاری بیش از اندازه میباشد!

  • ریزش ناگهانی برگ در گیاه زاموفیلیا:

این معمولاً مکانیسم زنده ماندن در اثر کم آبی شدید برای مدت طولانی است. این گیاه به طور طبیعی با کمبود آب سازگار است ، اما اگر مدت زیادی ادامه داشته باشد ، با ریختن برگ ها اقدامات اساسی تری انجام می دهد تا میزان اتلاف آب را از این طریق کاهش دهد.

اگر مطمئن هستید که بر اثر کم آبی چنین اتفاقی نیفتاده است، حتما از آب دادن بیش از اندازه گیاه شما دچار چنین مشکلی شده است!!و این امر باعث از بین رفتن غده های گیاه شما و مرگ گیاه میشود.

  • رشد ناهموار /ساقه های بلند و پهن و سنگین


گیاه زاموفیلیا معمولا به سمت منبع نور رشد میکند، بنابراین هر از چند گاهی گیاه خود را بچرخانید تا به همه قسمتهای گیاه به طور مساوی نور بتابد.

اگر شرایط نوری ضعیف باشد، ساقه ها به صورت باریک ،یا کشیده شده و بسیار طولانی تر از حد طبیعی خود میشوند. در این مواقع گیاه را به محیط پر نورتری ببرید.

روی گیاه من شته وجود دارد:

شته ها برای هر گیاه خانگی آزار دهنده هستند و اگر آنها را در تابستان بیرون بگذارید احتمال ابتلا به آنها بسیار افزایش می یابد. متأسفانه ، شته ها مکیدن شیره گیاه زاموفیلیا را دوست دارند.

آنها با گذشت زمان می توانند ویروس ها و بیماری ها را گسترش دهند. عکس بالا یک آلودگی همراه با عواقب آن را نشان می دهد - برگهای بیمار.

اگر برگهای گیاه زاموفیلیا  شما الگوهای زرد تصادفی از جمله لکه ها یا الگوهای موزاییکی را نشان می دهد (دوباره به عکس مراجعه کنید). گیاه را از نظر شته کاملاً بررسی کنید.

می توانید شته ها را با انگشت خود مالش دهید ، یا اینکه یک اسپری را با یک قسمت مایع یا صابون مایع با حدود 19 قسمت آب مخلوط کنید.

فقط لازم است یک محلول ضعیف بسازید ، سپس آن را به گیاهتان اسپری کنید. بعد از مدت کوتاهی تمام برگهای گیاه را بشویید. برگهای آلوده به بیماری را بردارید تا از انتشار آن به بقیه گیاهان جلوگیری کند.