روش های تکثیر گیاهان آپارتمانی

تکثیر گیاهان به معنی ایجاد گیاهان جدید از نمونه‌های موجود است و بخش مهمی از کشت دائمی است. این بدان معنی است که شما می‌توانید مکان خود را حفظ کنید; می‌توانید گونه‌های بومی و میراث آبا اجدادی را حفظ کنید و هزینه خرید بذر, نهال یا گیاه جدید را کاهش دهید. روش‌های متعددی برای انتشار گیاهان وجود دارد.
1.تکثیر گیاهان به روش کاشت دانه
دانه ها راه طبیعی ای هستند که گیاهان گلی باز تولید می کنند. گیاهان گل‌ها را تولید می‌کنند که هر دو شامل بخش‌های نر و ماده (به ترتیب stamens و pistils هستند) در شکوفه دادن یا داشتن گل های جداگانه ارگان های نر و مونث موثرهستند.
این گل‌ها وقتی گرده‌ افشانی می‌شوند که گرده‌ها از پرچم یک گیاه به مادگی دیگر منتقل می‌شوند. این امر می‌تواند از طریق باد یا به طور معمول‌ تر توسط حشراتی که از گیاهان بازدید می‌کنند و سهواً گرده را به گیاه دیگر منتقل می‌کنند, رخ دهد.
(این برای جذب حشرات گرده افشان است چون گل‌ها رنگ, شکل و عطر گوناگونی دارند به روش‌های مختلف شهد تولید می کنند.) وقتی این اتفاق رخ میدهد یک دانه در بخش‌های ماده گیاه شروع به رشد می‌کند.رشد گیاهان از دانه‌ها یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای تکثیر گونه‌ها است. شما می‌توانید دانه‌هایی را با قیمت ارزان بخرید، اما آن‌ها را از یک باغچه درست برداشت کرده و یا از یک بانک بذر تهیه کنید.
دانه هم چنین می‌تواند در یخچال نگهداری شود، گاهی سال‌ها، تا زمانی که برای کاشت آن آماده باشید. با این حال، برخی از گیاهان می‌توانند زمان زیادی را برای بلوغ از دانه به بزرگسال را در نظر بگیرند. برای کاشت گیاهان از دانه‌ها، رایج‌ترین روش کاشت آن‌ها درمحل دارای محیط کشت در حال رشد وعاری از حشرات مضر و پاتوژن ها است. مقدار کمی از کمپوست می‌تواند کمک مهمی کند، اما مهم‌تر از همه محیط و خاک باید به خوبی زهکشی شوند چون پرآبی برای رشد دانه مضر است.
به عنوان یک قاعده کلی، دانه‌ها را در عمق چهار برابر اندازه دانه قرار دهید (گرچه برخی از گیاهان به کاشت سطح نیاز دارند) و آن ها را مرطوب اما غیر خیس نگه دارید.
اکثر گیاهان دایمی سالانه و سبزیجات با نگه داشتن دما بین ۶۵ تا ۷۵ درجه فارنهایت رشد خواهند کرد. وقتی جوانه می‌زنند، مقدار زیادی نور به آن‌ها می‌دهند تا زمانی که به اندازه کافی برای کاشت در باغ قوی شوند.



2.تکثیر گیاهان به روش برش ساقه
روش دیگر در دسترس برای تکثیر گیاهان از باغ آن‌ها, انجام یک برش است. این به معنی قطع کردن ساقه از گیاه زنده و ایجاد سیستم ریشه‌ای خود گیاه است. قلمه را از ساقه‌های سالم بدون جوانه گل بر روی آن‌ها بردارید و با زاویه ۴۵ درجه ببرید تا سطح ریشه زایی به حداکثر برسد.
بیشتر قلمه‌های گیاه باید در یک مخلوط کم‌ خاک کاشته شوند. به خوبی زه کشی شود ودر محل گرم نگه داری شود در طول روز در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. در حالی که باید از پرآب کردن خاک اجتناب کنید, برش ها اغلب از افزایش رطوبت سود می‌برند. شما می‌توانید این کار را با قرار دادن برش در یک کیسه پلاستیکی یا یک ظرف شیشه‌ای پوشش دارانجام دهید. همه چیز خوب است, ریشه‌های جدید باید بعد از چهار هفته یا بیشتر شکل بگیرند, و می‌توانند به محل های بزرگ‌تر یا یک نقطه گل خانه ای در باغچه منتقل شوند.



3.تکثیر گیاهان به روش پیوند (قلمه)
پیوند یک روش پیشرفته برای انتشار است و شامل پیرایش یک ساقه از یک گیاه به سیستم ریشه‌ای دیگر است. سپس بافت‌های دو گیاه به هم متصل می‌شوند و به ساقه‌ها اجازه می‌دهد تا از مواد مغذی و آب جذب‌شده توسط ساقه زیر زمینی بهره‌مند شوند.
در حالی که گیاهان مختلف ممکن است به تغییرات نیاز داشته باشند، روش کلی پیوند دادن انتخاب یک ساقه سالم است که حداقل یک غنچه دارد و آن را از قطر جدا می‌کنید. یک برش مورب مساوی در ساقه زیر زمینی ایجاد کنید (این برش‌های مورب، سطح تماس یکی با دیگری را افزایش می‌دهند و بنابراین به ایجاد یک پیوند عمودی کمک می‌کنند) و ساقه را تشکیل می دهند.
مقید کردن با نوار و یا طناب به گونه‌ای که این ساقه و ساقه زیر زمینی در تماس باقی بمانند (از قلمه زدن در نواحی مستعد به بادهای شدید اجتناب کنید).قلمه در آغاز بهار و ساقه جدید باید تا حدود یک ماه شروع به رشد کنند.


4. جوانه زنی (تولید غیر جنسی)
جوانه زنی نوعی پیوند است. به جای استفاده از ساقه، یک غنچه تکی از یک گیاه گرفته می‌شود و به ساقه زیر زمینی گیاه دیگری پیوند می خورد. یک روش مشابه قلمه زنی ست با نطفه بریده شده ازساقه ی زیرزمینی. به طور معمول، یک برش T شکل در ساقه زیر زمینی و جوانه به مستطیل کوچکی از ساقه متصل می‌شود، سپس جوانه باید پانسمان شود.
در تکنیک جوانه زنی برای رسیدن به موفقیت جوانه های بالغ را انتخاب کنید و برای اکثر گیاهان این روند را از پاییز تا زمستان انجام دهید با این روش جوانه ی شما باید زمانی که بهار می رسد رشد کرده باشد. جوانه زنی اغلب برای تکثیر گونه‌های میوه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5. تکثیر گیاهان به روش تقسیم

تکثیر از طریق تقسیم شامل جدا کردن یک گیاه به چند قطعه کوچک‌تر است که هر یک می‌تواند به گیاهان مستقل تبدیل شود.
این روش با نمونه‌های کامل بهتر عمل می‌کند و در واقع می‌تواند به گیاهان بالغ کمک کند تا زندگی فعال‌تری داشته باشند.
همچنین گیاهان بیشتری را برای استفاده در مناطق مختلف باغ فراهم می‌کند. تقسیم به طور معمول برای گونه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ریشه‌ها در دسته یا تاج رشد می‌کنند و به همین ترتیب نقاط تقسیم خوبی را ارایه می‌کنند.