با توجه به ظاهر شیک این گیاه، کامپکت مناسب آپارتمان های مدرن میباشد ،  طبق بسیاری از نظرات رایج دراسنا کامپکت یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی حال حاظر میباشد ، این گیاه جزو دسته گیاهانی است که نگهداری از آن بسیار آسان میباشد، ما در این مقاله سعی کرده ایم تمام مواردی که برای حفظ و نگهداری از دراسنا کامپکت شما نیاز هست را به طور کامل توضیح دهیم.

برای خرید این گلدان زیبا همین الان بر روی عکس کلیک کنید

خرید گلدان دراسنا کامپکت

آموزش مراقبت و نگهداری از دراسنا کامپکت:

اگر مجبور باشیم فقط یک جمله در مورد مراقبت از کامپکت بنویسیم ، احتمالاً چیزی شبیه به این خواهد بود: "نگهداری از کامپکت به اندازه کافی آسان است بنابراین سالها در کنار شما خواهد ماند.

مهمترین نکته در نحوه نگهداری از کامپکت آگاهی از رابطه نزدیک بین شدت نور موجود ، رطوبت هوا و دما است. رابطه بین این پارامتر ها مطمئناً برای همه گلها مهم است اما در مورد دراسنا کامپکت باید آن را به صورت ویژه ای در ذهن داشته باشید. هرگونه تغییر در این پارامتر ها باید با تنظیم مناسب سایر موارد منعکس شود.

گلدان کامپکت

بیایید با مهمترین مسئله برای هر گیاه ، یعنی نور شروع کنیم:

نور مورد نیاز دراسنا کامپکت:

می توانید در کتاب ها یا اینترنت با نظراتی روبرو شوید که کامپکت به نور زیادی نیاز ندارد. خوب ، در واقع ، این درست نیست. بدون مقدار مناسب نور رشد گیاه متوقف می شود و برگهای آن شروع به زرد شدن و ریزش می کنند (به عنوان یک قاعده کلی از قسمتهای پایین گیاه زرد شدن برگها شروع می شود).

نور مورد نیاز کامپکت

اگر کامپکت شما در طول سال چند برگ پایین خود را ریخت ، نگران نباشید. با این حال ، اگر در طی ماه خاصی مقدار تعداد ریزش برگها بیشتر شود ، به این معنی است که یا بیمار است یا در شرایط نامساعد در حال رشد است.

در تابستان ، مکان ایده آل برای کامپکت طاقچه پنجره رو به شرق یا غرب خواهد بود. در سایر فصول سال بهترین انتخاب یک پنجره رو به جنوب است. با این حال ، حتی ممکن است در روزهای کوتاه زمستان نیز این روشنایی کافی نباشد. در چنین حالتی استفاده از نور مصنوعی ایده بسیار خوبی است. (در حالت ایده آل ، طول مدت و شدت روشنایی کامپکت باید هر روز در طول سال کم و بیش ثابت باشد ، همانطور که در زیستگاه طبیعی آن وجود دارد).

همچنین بسیار مهم است که نور به هر قسمت از گیاه برسد ، زیرا در غیر این صورت برگهایی که نور به آن نتابیده شروع به زرد شدن میکنند. برای تضمین رشد و رنگ برگها به طور مساوی ، هر روز آن را 180 درجه بچرخانید.

نحوه آبیاری دراسنا کامپکت:

دفعات آبیاری دراسنا کامپکت به فصل سال یا به عبارت دقیق تر به میزان نور موجود بستگی دارد. در تابستان باید بیشتر کامپکت را آبیاری کنید ، در زمستان (به خصوص هنگامی که دمای اتاق پایین تر است) باید این کار را کمتر انجام دهید.

فقط هنگامی که خاک گلدان تقریباً کاملاً خشک شده است ، دراسنا را آبیاری کنید. یک لایه زیرین بسیار مرطوب باعث زرد شدن برگها می شود و همچنین باعث پوسیدگی ریشه ها و از بین رفتن گیاه می شود (که این امر به طور واقعی برای یکی از گیاهان من اتفاق افتاده است). در حالت ایده آل ، خاکی که دراسنا کامپکت در آن رشد می کند باید مقداری مرطوب در اعماق خاک باشد ،خشکی بیش از حد باعث خشک شدن نوک برگ ها می شود.

گیاه را آبیاری کنید تا آب اضافی آن به زیرگلدانی بریزد ، 2 دقیقه صبر کنید ، سپس آب باقی مانده را از زیر گلدانی دور بریزید تا خاک گلدان زیاد خیس نشود. 

کوددهی دراسنا کامپکت :

دراسنا کامپکتا به آرامی رشد می کند ، بنابراین کوددهی آن ضروری نیست ، به ویژه هنگامی که خاک گلدان تازه عوض شده باشد. با این حال ، اگر گیاه چند سال است که خاکش تعویض نشده باشد ، می توانید هر 1 - 2 ماه یکبار آن را با مقداری کود برای گیاهان سبز تغذیه کنید.

رطوبت مورد نیاز کامپکت:

تا آنجا که به دراسنا کامپکت مربوط می شود ، میزان مناسب رطوبت هوا به اندازه مقدار نور موجود و میزان آبدهی آن مهم است. قاعده کلی این است: هرچه رطوبت بالاتر باشد ، بهتر است. مهم نیست که کامپکت را با چه نوری تأمین می کنید و یا به طور منظم آن را آبیاری می کنید ، اگر رطوبت هوای اطراف آن کم باشد (زیر 50٪) برگهای کامپکت خشک می شوند و می ریزند. این امر در دمای زیر 20 درجه سانتیگراد به راحتی اتفاق می افتد وضعیتی از این دست اغلب در فصل زمستان که هوا به دلیل وسایل گرمایشی  در آپارتمان خشک و گرم است ممکن است رخ دهد. رطوبت به زیر 40٪ می رسد و دما افزایش میابد.

اگر رطوبت کافی برای گیاه  در منزل وجود نداشته باشد ، و رطوبت هوا در خانه زیر 50٪ باشد ، آن را حداقل دو بار در روز غبار پاشی کنید. اگر رطوبت هوا بیشتر باشد ، می توانید مه آلودگی را به 1 تا 2 روز یک بار محدود کنید. البته اگر نه وقت و نه تمایل به پاشیدن گیاه با دست دارید ، می توانید از مرطوب کننده هوا استفاده کنید.

درجه حرارت مورد نیاز کامپکت:

درجه دمای قابل تحمل دراسنا بین 18 تا 24 درجه سانتیگراد میباشد، به این نکته توجه داشته باشید که در زمستان به دلیل تابش نور کمتر به گیاه ،فاصله آبیاری را بیشتر کنید.

تعویض گلدان دراسنا کامپکت:

هر بهار بررسی کنید که آیا ریشه گیاه ،گلدان را پر کرده است یا خیر ، دراسنا را در گلدانی قرار دهید كه قطر آن 2 - 4 سانتی متر از گلدان قبلی بزرگتر باشد. در مورد گیاهان بزرگتر یا قدیمی تر که در گلدان های بزرگ رشد می کنند ، فقط کافی است که چند سانتی متر بالای خاک را جایگزین کنید.


مشکلاتی که ممکن است برای دراسنا اتفاق بیافتد:

مشکل دیگری که اغلب در مورد کامپکت مطرح می شود ، حساسیت زیاد آن به فلوراید یا کلرید اضافی در آبی است که برای آبیاری آن استفاده می شود. مقدار زیاد این ترکیبات می تواند باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی برگها و در نتیجه ریزش برگها شود.

ریزش برگهای کامپکت