گل قاشقی( پپرومیا) گیاهان شگفت انگیزی برای رشد در محیطهای داخلی هستند زیرا دارای ویژگی های بسیاری هستند که این گیاهان خانگی را ایده آل میکنند. آنها با تنوع زیادی از شاخ و برگهای زیبا و تحمل طیف وسیعی از شرایط رشد ، برای هر کسی که بخواهد مجموعه گیاهان خانگی خود را گسترش دهد ایده آل هستند.

برای خرید این محصول میتوانید همین الان بر روی عکس کلیک کنیدخرید گلدان قاشقی


چگونه از گیاه گل قاشقی(پپرومیا) مراقبت می کنید؟

بیشتر گیاهان پپرومیا باید در معرض تابش غیر مستقیم نور خورشید و در دمای بین 65-80 درجه فارنهایت نگهداری شوند، و به محض خشک شدن سطح خاک باید آبیاری شوند. در فصل رشد ماهانه باید کود دهی شوند همچنین در گلدانی کاشته شوند که زهکشی خوبی داشته باشد.

درباره گیاهان پپرومیا:

پپرومیا بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان ، به ویژه آمریکای مرکزی است.

از نظر ظاهری گیاهان پپرومیا تنوع قابل توجهی دارند و این یکی از موارد جالب در مورد آنها است.

گیاهان پپرومیا به طور معمول گیاهان جمع جوری هستند ، به ندرت در محیط داخلی بیش از 30 سانتیمتر رشد می کنند ،که همین موضوع آنها را برای ، بالکن ها یا فضاهای داخلی کوچک ایده آل می کند. آنها به طور معمول دارای ساقه های محکم و برگ های گوشتی و آبدار هستند.


ارتفاع و گسترش:

اگرچه گونه های بسیاری از گیاهان پپرومیا وجود دارد ، اما همه آنها کوچک و کم رشد هستند ،بعضی از گونه های تا 30 سانتیمتر و به ندرت تا 60 سانتیمتر رشد میکنند. به همین دلیل آنها گیاهان آپارتمانی ایده آل برای فضاهای کوچک می باشند.

انواع پپرومیا:

Peperomia argyreia and Peperomia sandersii:پپرومیا آرگریا

پپرومیا آرگریا

Peperomia caperata:(پپرومیا چروک)

پپرومیا چروک

Peperomia obtusifolia:(پپرومیا قاشقی)

برای خرید این محصول میتوانید همین الان بر روی عکس کلیک کنید

Peperomia scandens:(پپرومیا اسکاندنس)

پپرومیا اسکاندنس

Peperomia nivalis:(پپرومیا نیوالیس)

پپرومیا نیوالیس

هر چند وقت یکبار به گل قاشقی خود آب بدهیم؟

زمانی باید گیاه پپرومیا (قاشقی) خود را آبیاری کنید که سطح خاک تقریبا بین یک یا دو سانتیمتر خشک شده باشد.

آبیاری گیاهان پپرومیا نکته ای است که معمولاً به اشتباه رخ میدهد. آبیاری بیش از حد مسئله شماره یک است که مردم هنگام نگهداری گیاهان پپرومیا در خانه خود دارند. بسیاری از ما به دلیل مهربانی بیش از حد ،با آب دادن مداوم گیاه باعث از بین رفتن گیاه خود میشویم.

علائم آبیاری بیش از حد گیاهان پپرومیا می تواند ساقه های پوسیده ، پژمردگی یا زردی برگ ها ، گلدان سنگین و خاک غرقاب باشد.

ما بطور معمول فقط گیاهان پپرومیای خود را هر 7-10 روز آبیاری می کنیم، آن هم با در نظر گرفتن خشکی دو الی سه سانتیمتری سطح خاک.

گل قاشقی ما چه مقدار نور نیاز دارد؟

گیاهان قاشقی(پپرومیا) در نور زیاد و غیر مستقیم خورشید بهترین شرایط را خواهند داشت. طاقچه پنجره رو به شرق یا غرب در بیشتر مواقع سال برای آنها ایده آل است. تنها چیزی که باید مراقب آن باشید این است که در طول ماه های تابستان بیش از حد به نور مستقیم خورشید نرسند ، زیرا این امر می تواند باعث سوزش برگها شود.

اگر گل قاشقی شما(پپرومیا) را در محیطی قرار دهید که نور کافی وجود نداشته باشد ، با حرکت به سمت نور ساقه هایش بلند شده و شکل ظاهری نامناسبی پیدا میکند. اگر این اتفاق بیفتد ، می توانید آن را به راحتی هرس کنید تا ظاهر فشرده گیاه حفظ شود. فقط در صورت بروز چنین شرایطی گیاه را به مکان پر نور تری انتقال دهید.

گل قاشقی(پپرومیا) من به چه مقدار رطوبتی نیاز دارد؟

اگرچه آنها شهرت زیادی در مورد نیاز به میزان رطوبت بالا دارند ، اما در اکثر گونه ها این مورد صدق نمی کند. بسیاری از گیاهان پپرومیا دارای ویژگی هایی در برگ های خود هستند و بنابراین می توانند سطح رطوبت کم و آبیاری مکرر را تحمل کنند. همین مورد نیز باعث می شود که آنها یک گیاه خانگی ایده آل باشند ، جایی که سطح رطوبت بسیاری از فضاهای داخلی نسبتاً کم است.

بدیهی است که نیاز به رطوبت بسته به نوع گیاه قاشقی (پپرومیا) که شما از آن نگهداری میکنید متفاوت خواهد بود. بهترین راهنما ، نگاه کردن به برگها است و هرچه برگها ضخیم و آبدار تر به نظر برسند ، گیاه شما به رطوبت کمتری نیاز دارد.

چه نوع خاکی برای گل قاشقی من مناسب است؟

با توجه به اینکه آبیاری بیش از حد یکی از مشکلاتی است که باید از آن اجتناب شود ، گلدان شما باید دارای سوراخ زهکشی مناسبی باشد. مخلوط مساوی پیت ماس و پرلیت یا ماسه درشت معمولاً گزینه خوبی است.

تعویض خاک و گلدان

اغلب پپرومیا ها نیاز به تعویض خاک به مدت طولانی ندارند، پس بهتر است آنها را در گلدان خود نگهدارید. اگر تصمیم به تعویض گلدان کرده اید ،گلدانی یک مقدار از گلدان قبل بزرگتر انتخاب کنید، در مورد خاک نیز در بالا به آن اشاره شده است.

چه زمانی به گل قاشقی باید کود بدهیم؟

گیاهان قاشقی (پپرومیا)نیاز به کود دهی ضعیفی دارند، اگر بیشتر از حد به آنها کود بدهید گیاه شما دچار مشکل خواهد شد، پیشنهاد میشود در فصل رشد از یک کود محلول در آب استفاده کنید. باید کاملاً مراقب باشید که گیاهان پپرومیا را بیش از حد کود ندهید.

چگونه گل قاشقی خود را هرس کنم؟

در مورد هرس گیاهان پپرومیا نیازی به حساسیت زیاد نیست. آنها هرس را به خوبی تحمل می کنند. یکی از دلایلی که من گیاهان پپرومیا را دوست دارم ظاهر ظریف و جمع و جور آنها است ، بنابراین من معمولاً نسبت به هرس کردن برای حفظ ظاهر زینتی آنها بسیار حساس هستم!

به غیر از اهداف آرایشی ، شما همچنین باید از فرصت استفاده کنید و هر گونه برگی را که علائم آسیب یا بیماری را نشان می دهد ، از بین ببرید. به موقع تشخیص دادن شاخ و برگ های ناسالم ،و از بین بردن آنها و جلوگیری از عود مجدد این مشکل ،راهی مهم برای سالم نگه داشتن گیاه است.

روش های قلمه زنی پپرومیا(قاشقی):

تکثیر گیاهان قاشقی واقعاً آسان است و این یک روش عالی برای گسترش گیاهان خود یا به اشتراک گذاشتن گیاهان دوست داشتنیتان با دوستان و اقوام است.

دو روش اصلی برای تکثیر گیاهان قاشقی(پپرومیا) وجود دارد - قلمه برگ و قلمه ساقه.

روشی که استفاده می کنید به نوع گل قاشقی(پپرومیا) که دارید و به اولویت فردی شما بستگی دارد. نکته ای که باید توجه داشت این است که انواع متنوع پپرومیا با قلمه زدن ساقه بهتر تکثیر می شوند.

تکثیر  پپرومیا توسط قلمه های برگ:

 اطمینان حاصل کنید کلیه وسایلی که استفاده می کنید تمیز و در حالت ایده آل استریل هستند ، زیرا قارچ بزرگترین مسئله ای است که می تواند از موفقیت شما در تکثیر پپرومیا جلوگیری کند.

  • یک برگ سالم از گیاه جدا کنید. برای این کار از یک قیچی تیز یا قیچی هرس استفاده کنید.
  • برای تکثیر می توانید از برگهای کامل استفاده کنید ، اما من توصیه می کنم برگ را از عرض عرض برگ به دو قسمت برش دهید.
  • لبه های بریده شده برگ را به پودر ریشه زایی آغشته کنید. این باعث رشد ریشه های جدید می شود.
  • با چاقو یا قاشق یک سوراخ کوچک در محیط گلدان ایجاد کنید ، بنابراین می توانید برش برگ خود را به راحتی 1-2 سانتی متر درون خاک گلدان قرار دهید.
  • قلمه را با لبه بریده شده برگ به داخل خاک وارد کنید و خاک گلدان را در اطراف قلمه سفت کنید
  • محیط گلدان را کاملاً آبیاری کنید.
  • قلمه ها را بپوشانید. می توانید با استفاده از کیسه های پلاستیکی روی گیاه را بپوشانید.
  • قلمه ها را باید در نور غیر مستقیم و روشن و در دمای معمولی اتاق داخلی بگذارید.
  • برای جلوگیری از تجمع رطوبت بیش از حد که خطر ابتلا به بیماری های قارچی را در بر دارد ، هر چند روز برای چند ساعت درپوش را بردارید.
  •  اولین چیزی که ممکن است متوجه شوید ، ایجاد ریشه های جدید از لبه بریده شده برگ است. به دنبال این ، شاخه جدیدی را مشاهده خواهید کرد و در نهایت برگها شروع به رشد می کنند.
  • هنگامی که گیاهان به صورت پر جنب و جوش رشد می کنند و چندین مجموعه جدید برگ تولید می کنند ، می توان آنها را در گلدان های جداگانه کاشت.
  •  احساس نکنید که گیاهان جدید خود را خیلی زود باید در گلدان جدید بکارید ، زیرا پپرومیاها دارای ساختار ریشه کم عمق هستند و باید مدت زمان بیشتری بگذرد تا گیاه آماده کاشت شود.قلمه زنی گل قاشقی

تکثیر پپرومیا توسط قلمه های ساقه:

این کار به طور ایده آل در بهار انجام می شود که رشد گیاه بیشتر خواهد بود.

 همان مراحل تکثیر قلمه های برگ را دنبال کنید

  • یک ساقه سالم را از گیاه جدا کنید ، در حالت ایده آل با سه جفت برگ روی آن. برای این کار از یک قیچی تیز یا قیچی هرس استفاده کنید.
  •  جفت پایین برگها را بردارید.
  •  انتهای بریده شده را به پودر ریشه زایی آغشته کنید.
  • یک سوراخ کوچک در محیط گلدان ایجاد کنید.
  • قلمه را وارد کرده و خاک گلدان را در اطراف قلمه محکم کنید
  • محیط گلدان را کاملاً آبیاری کنید.
  • مراحل باقی مانده را همانند تکثیر برگ دنبال کنید.

آیا گیاه پپرومیا سمی هستند؟

خوشبختانه گیاهان پپرومیا برای انسان و حیوانات خانگی کاملاً بی خطر هستند.

هنگام خرید گیاه پپرومیا به دنبال چه چیزی باشید؟

در مرحله اول ، سعی کنید ازیک مغازه معتبر خرید کنید. گیاهان پپرومیا نسبت به دمای پایین کمی حساس هستند ، بنابراین حمل و نقل یا نگهداری نامناسب می تواند به گیاه آسیب برساند. اگر گیاه اخیراً تحت شرایط نامناسبی قرار گرفته باشد ، ممکن است خسارت وارد شده باشد اما هنوز در ظاهر گیاه آشکار نباشد.

برگها را از نظر لکه های سیاه ، زردی ، پژمردگی یا علائم آسیب بدنی بررسی کنید. برای جستجوی بیماری قارچی و آفات حتماً نگاهی به جلو و پشت برگ ها بیندازید.

چرا پپرومیا من پژمرده است؟

گیاهان پپرومیا به دو دلیل عمده پژمرده می شوند. اولی آبیاری بیش از حد و دومی آبیاری کم است.

یک گیاه کم آب دارای برگهای چروکیده ، خشک و پژمرده است. با لمس خاک متوجه خشکی خاک میشویم و هنگامی که انگشت خود را به سمت پایین فرو می کنیم ، تا انتها خشک خواهد بود. راه حل فقط آبیاری گیاه و نظارت بر سطح رطوبت خاک است.

در مورد آبیاری بیش از حد ، این یک مشکل جدی تر است. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه می شود که باعث از بین رفتن ریشه ها می شود. در صورت از بین رفتن ریشه ها ، گیاه قادر به برداشتن آب موجود در خاک نیست که به وفور وجود دارد. هنگامی که خاک را لمس کردید ، باید بدیهی باشد که مشکل بیش از حد آبیاری است. این نیاز به توجه فوری دارد و حتی در آن صورت نیز ممکن است نتوانید با موفقیت گیاه خود را احیا کنید.

اگر مشکل خیلی شدید نیست ، به راحتی آبیاری گیاه را متوقف کنید و بگذارید خاک کمی خشک شود. هر گونه شاخ و برگ گیاه را که خیلی آسیب دیده است از بین ببرید و اطمینان حاصل کنید که از زمان به بعد آبیاری را کمتر میکنید.

چرا پپرومیا من برگ هایش میریزد ؟

ریزش برگ یا می تواند نشانه ای از الگوی رشد طبیعی گیاه پپرومیا باشد یا می تواند نشانه برخی مشکلات باشد. همانطور که یک گیاه پپرومیا شاخ و برگ جدید ایجاد می کند ، اغلب برخی از برگ های پایین تر و مسن تر را می ریزد تا انرژی را روی شاخ و برگ جدید متمرکز کند. این کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست.

اگر با این حال ، گیاه شما چندین برگ را از مناطق مختلف گیاه می ریزد ، می تواند نشانه مشکلات عمده تری باشد. اگر گیاه خود را به تازگی خریداری کرده اید ، ممکن است نشانه این باشد که گیاه در فروشگاه یا در حال حمل و نقل نادرست از آن مراقبت شده است. اگر اینگونه باشد ، تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که سعی کنید اکنون مراقبت را بهینه کنید و امیدوار باشید که با گذشت زمان گیاه بهبود یابد.

ریزش برگ نیز می تواند نشانه ای از آبیاری بیش از حد باشد ، بنابراین این را بخاطر بسپارید و خاک را مرتباً بررسی کنید تا زمان آبیاری را ارزیابی کنید.

اگرچه زیاد مستعد ابتلا به بیماری نیست ، اما ریزش برگ می تواند نشانه آلودگی یا بیماری باشد ، بنابراین برای بررسی دقیق قسمت جلوی و پشت برگ های گیاه خود وقت بگذارید. اگر مشکلی را شناسایی کردید ، باید سریعاً با آنها کنار بیایید. در مورد چگونگی شناسایی و رفع بیماری ها و آفات بعداً در این مقاله بحث خواهم کرد.

چه عواملی باعث ایجاد برگهای زرد در  پپرومیا می شود؟

زرد شدن برگهای گل قاشقی

دلایل مختلفی برای داشتن برگ زرد در گیاه پپرومیا وجود دارد ، از جمله آبیاری نامناسب ، نور خورشید بیش از حد ، یا واکنش به تغییر ناگهانی موقعیت یا دما.

یکی از دلایل عمده زرد شدن برگهای گیاه پپرومیا ، نور زیاد خورشید است. در حالی که گیاهان پپرومیا در نور شدید و غیر مستقیم خورشید عمل خواهند کرد ، اما در برابر نور مستقیم و طولانی مدت خورشید واکنش خوبی نشان نمی دهند. گیاهان پپرومیا در زیستگاه طبیعی خود در زیر سایبان جنگل های گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می شوند ، در نتیجه ، آنها تابش مستقیم نور خورشید ندارند ، اگرچه محیط های گرم را دوست دارند.

زردی برگها به دلیل تابش مستقیم زیاد خورشید به اشکال مختلفی ایجاد می شود. برگها می توانند به طور کلی کمرنگ ، با زردی همگن برگها به نظر برسند. گاهی اوقات می توانید لکه های سوخته روی برگ ها ، به ویژه در نوک و لبه های برگ ، داشته باشید.

واقعاً مهم است که به این مسئله به عنوان یک علت بالقوه فکر کنیم. باید کاملاً واضح و قابل تعمیر باشد. اگر مشاهده کردید که گیاه پپرومیا در طول روز به میزان زیادی از نور خورشید آفتاب می گیرد ، یا اگر آن را نزدیک پنجره جنوبی قرار داده اید ، وقت آن است که آن را به مکان دیگری منتقل کنید.

دلیل مهم دیگر زرد شدن برگها ، آبیاری بیش از حد است که همانطور که اکنون می دانید ، بزرگترین مشکل مراقبت از پپرومیا به طور کلی است. از روش هایی که در بالا در مورد آنها صحبت کردیم استفاده کنید تا تعیین کنید که گیاه شما بیش از حد آبیاری شده است یا زیر آن آبیاری شده و این را به صورت مناسب اصلاح کنید.

چرا برگهای پپرومیا من جمع می شود؟

جمع شدن برگهای قاشقی

این کمی غیر معمول است ، اما معمولاً به دلیل اشکالات یا کمبود مواد مغذی ایجاد می شود. ابتدا گیاه خود را بررسی کنید تا از نظر آلودگی ، به ویژه حشرات ، که به صورت توده های سفید پنبه ای در زیر برگ ها یا ساقه ها ظاهر می شود ، بررسی کنید. در صورت یافتن اشکال ، می توانید با استفاده از یک صابون حشره کش حشرات را از بین ببرید.روش دیگر ، اگر برگها و ساقه های شما خوب به نظر می رسند ، باید به فکر مواد مغذی باشید. کمبود کلسیم یکی از دلایل شناخته شده پیچیدن برگ در گیاهان پپرومیا است. این می تواند ناشی از آبیاری بیش از حد در یک محیط رشد اسیدی مانند پیت باشد. اسیدیته بالا میزان کلسیم موجود در خاک را کاهش می دهد.

چرا پپرومیای من در حال مرگ است؟

اگر خیلی مطمئن نیستید که چرا گیاه پپرومیای شما می میرد ، به آب و نور فکر کنید. اینها از مهمترین عناصر حیاط پپرومیا هستند.

بیماری های پپرومیا:

گیاهان پپرومیا نسبتاً مقاوم به بیماری هستند ، اما چند بیماری باکتریایی و قارچی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.

شایع ترین بیماری برای آزار گیاهان پپرومیا ، Pythium است که باعث پوسیدگی ساقه و ریشه می شود. این احتمالاً جدی ترین بیماری است که پپرومیا با آن روبرو می شود و می تواند خیلی زود باعث مرگ یک گیاه سالم شود.

Pythium یک عفونت قارچی فرصت طلب است که در شرایط بی هوازی خاک غرقاب رشد می کند. به همین دلیل است که اجتناب از آبیاری بیش از حد بسیار مهم است.

Pythium می تواند قبل از بروز علائم ، در یک مرحله کاملا پیشرفته باشد ، زیرا معمولاً از ریشه گیاه شروع می شود. ممكن است لكه هاي سياه يا لكه هايي را در ساقه هاي گياه تشكيل دهد ، اما در اين مرحله ، اغلب دير است. اولین علامت به طور معمول افتادگی گیاه ، پژمردگی یا به طور کلی گیاه شما بسیار ناخوشایند به نظر می رسد.

شما می توانید با تشخیص خاک غرقاب و بررسی ریشه ها ، Pythium را شناسایی کنید. ریشه های آسیب دیده خیس و لزج خواهند بود و در صورت زنده ماندن گیاه باید از بین بروند. هرس قسمتهای آسیب دیده ریشه و گیاه و تعویض خاک گلدان بهترین امید برای نجات گیاه است.

چه عواملی باعث ایجاد لکه های سیاه روی برگهای پپرمومیا من می شود؟

لکه های سیاه یا قهوه ای روی برگ های گیاه پپرومیا چیزی است که باید فوراً مورد توجه قرار گیرد. محتمل ترین مشکل بیماری های  عفونی است ، مانند لکه برگ سرکوسپورا.راه حل این است که بلافاصله گیاه را از گیاهان دیگر جدا کرده و قسمتهای آلوده گیاه را از بین ببریم. بهتر است کل برگ ها را برداشته و گیاه را نسبتاً پرخاشگرانه هرس کرد تا اطمینان حاصل شود که تمام مناطق بیماری برداشته شده است. برای از بین بردن شاخ و برگ بیمار از استفاده از قیچی استریل یا قیچی هرس اطمینان حاصل کنید.