نگهداری از دیفن باخیا

نام : دیفن باخیا (Dieffenbachia)

نام علمی: (DIEFFENBACHIA AMOENA)

خانواده: گل شیپوریان – Araceae

منطقه: بومی آمریکای استوایی

نام های دیگر: عصای لالی، سم برگ، Dumb cane

نور مناسب: زیاد و غیر مستقیم

رطوبت: محیط مرطوب همراه با غبار پاشی

دمای مناسب: 18-13 درجه سانتیگراد

خاک مناسب: خاک برگ و خاک معمولی باغچه

آبیاری: در تابستان 3-2 بار در هفته و در زمستان هفته ای یکبار(بین دو آبیاری سطح خاک خشک شده باشد).

کوددهی: نیاز به کود دهی حداکثر ماهی یکبار


  • چرا به دیفن باخیا "عصای لالی -سم برگ" گفته می شود؟

اشاره به شیره سمی با بلورهای اگزالات کلسیم دارد ، که در صورت بلعیده شد باعث التهاب زبان و گلو و از دست دادن موقتی گفتار میشود.

گزارش هایی وجود دارد که به بردگان "سم برگ" به عنوان نوعی مجازات داده میشده است.

  • نام "دیفنباخیا" از کجا آمده است؟

نام دیفن باخیا توسط (Heinrich Wilhelm Schott) مدیر باغهای گیاه شناسی در وین به احترام رئیس باغبان جوزف دیفنباخ (1796-1863) به این گیاه زیبا  داده شده است. شات یک گیاه شناس بود که بخاطر کارهای گسترده خود در زمینه آروئیدها معروف بود -خانواده: Araceae

گیاه علفی چند ساله دیفن باخیا از جنگل های بارانی مکزیک تا مناطقی از آرژانتین و غرب هند و مناطق استوایی جهان سرچشمه می گیرد. این گیاه دارای برگهای ساده با لکه های سفید که متصل به ساقه میباشد است. 

آیا دیفنباخیا سمی است؟

این سوالی است که خیلی ها می پرسند. بله ، دیفن باخیا سمی است و باعث تورم گلو و تحریک پوست و موارد دیگر می شود.

آیا گیاه دیفن باخیا گل نیز میدهد؟

گیاهان دیفن باخیا گل می دهند و هیچ بو و عطر واقعی ندارند. گلها مانند گلهای سوسن به نظر می رسند.

Dieffenbachia Amoena چیست؟

گیاه دیفنباخیا آمونا گیاهی است که معمولا مردم بیشتر از همه انواع دیفنباخیا  آن را می شناسند.

این یکی از گونه های بلندتر دیفنباخیا است که به عنوان نمونه های بزرگ تک ساقه تا ارتفاعی در حدود 4 ′ یا 5 ′ فوت رشد می کنند.


ارتفاع دیفن باخیا

شرایط نگهداری و مراقبت از دیفن باخیا

گیاه دیفنباخیا گیاهی مقاوم است و در صورت مراقبت صحیح ، طول عمر طولانی خواهد داشت.

از نظر دشواری و نیازهای آن ، یکی از ساده ترین گیاهان خانگی داخلی است که همیشه از مراقبت و نگهداری از آن لذت خواهید برد و بدون توجه به ماه یا فصل خاصی رشد می کند.

دیفنباخیا به چه میزان نور نیاز دارد؟

دیفنباخیا در یک مکان نیمه آفتابی یا سایه خوب رشد می کند، در مورد شرایط نوری ، به نور آفتاب زیادی احتیاج ندارد.

این گیاه در شرایط نوری روشن نیز رشد خوبی خواهد داشت ،نور روشن باعث رشد، شادابی و پر رنگ شدن  برگهای دیفن باخیا می شود ،همچنین آفتاب زیاد و مستقیم باعث سوختن برگهای دیفن باخیا می شود ،و قرار دادن آن در محیطی کم نور باعث کم رنگ شدن نقش های سفید و زرد روی برگهای این گیاه میشود.

نور مورد نیاز دیفن باخیا

بهترین دما برای گیاهان دیفنباخیا چیست؟

دیفنباخیا به عنوان یک گیاه آپارتمانی در شرایط دمایی منزل در دمای متوسط(18 - 23)درجه سانتیگراد در طول سال رشد می کند. دیفن باخیا کاهش دما را تحمل نمیکند، دمای زیر 15 درجه سانتیگراد باعث کند شدن رشد گیاه میشود همچنین برخی واریته ها در دمای پایین تر از 12 درجه سانتیگراد آسیب جدی خواهند دید.

گیاهان دیفن باخیا را چند بار آبیاری می کنید؟

دیفن باخیا همچون گیاهان هم خانواده خود آگلونما و اسپاتیفیلیوم گیاه رطوبت دوستی میباشد.

در مورد آبیاری ، توصیه می کنیم گیاهان خود را کاملاً آبیاری کنید، آبیاری بعدی را زمانی انجام دهید که خاک گلدان کمی خشک شده باشد.

آبیاری دیفنباخیا در داخل خانه تا حدودی نوعی هنر است. یک برنامه دقیق برای این کار وجود ندارد. شما باید مکان ، زمان سال ، نوع خاک ، نور و رطوبت را که همه در ایجاد آن موثر هستند را در نظر بگیرید تا بدانید هر چند وقت یکبار باید گیاهان آپارتمانی خود را آبیاری کنید.

گیاهان غالباً در فصول تابستان به آبیاری بیشتر و در زمستان به آبیاری کمتری احتیاج دارند. چرخه رشد این گیاه از ماه اسفند آغاز می شود و در مهر ماه پایان می یابد.

آب زیاد (آبیاری بیش از حد) باعث پوسیدگی ریشه ها میشود ،مطمئن شوید که انتهای گلدان سورااخ زهکشی وجود دارد و آب اضافی از انتهای گلدان خارج میشود

چگونه دیفنباخیا را کود دهی کنیم؟

ساده ترین راه برای کوددهی به دیفنباخیا این است که هر بار که قصد آب دادن به گیاهان خود را دارید ، کمی کود مایع گیاهی  به آب اضافه کنید. در ماه های زمستان از هیچ کودی استفاده نکنید و فقط آب مصرف کنید. همیشه در هنگام استفاده از کودهای گیاهان به دستورالعمل های نوشته روی آن عمل کنید.

مشکلات دیفن باخیا:

نرم شدن ساقه گیاه :

این مشکل در صورت آبیاری بیش از حد و دمای پایین اتفاق میافتد، احتمال احیای گیاه بسیار پایین است شما میتوانید از قسمت های سالم گیاه برای قلمه زنی استفاده کنید! و بقیه گیاه را دور بریزید.



لبه های برگ قهوه ای روی دیفن باخیا:

این مشکل کمی گیج کننده نیز میباشد ،دو امکان وجود دارد یا از آبیاری بیش از اندازه این اتفاق افتاده باشد یا آب ندادن به گیاه ،شما با بررسی سطح خاکی به راحتی میتوانید این نکته را بفهمید و مشکل را تشخیص دهید!
به یاد داشته باشید که اول گیاه را خوب آبیاری کنید سپس صبر کنید تا خاک مقداری خشک شود قبل از اینکه دوباره قصد آبیاری گیاه را داشته باشید. اگر نوک برگها قهوه ای است ، علت احتمالی دیگر را در زیر ببینید.

زرد شدن برگهای دیفن باخیا

برگهای دیفن باخیا حالت سوختگی پیدا کرده:

احتمالا در برابر نور مستقیم خورشید به مدت طولانی قرار گرفته است، برگهای سوخته را هرس کنید و گیاه را سریع به جای دیگری منتقل کنید.

سوختگی برگهای دیفن باخیا

برگهای دیفن باخیا زرد میشوند و میریزند:
این میتواند نشانه طبیعی افزایش سن گیاه باشد. اگرچه چند برگ به طور هم زمان بریزد  طبیعی نیست ، این درعوض نشانه پایین بودن درجه حرارت یا آبیاری بیش از اندازه دیفن باخیا باشد!
این مسئله همچنین وقتی مداوم زیاد آبیاری می کنید نیز دیده می شود. قانون طلایی این است که خوب آبیاری کنید ، سپس بگذارید سطح خاک خشک شود ، قبل از اینکه دوباره گیاه را آبیاری کنید.آبیاری دیفن باخیا