همه چیز درباره گیاه شفلرا

گیاه چتر Schefflera یا Heptapleurum یکی دیگر از گیاهان خانگی است که به نام های زیادی از جمله درخت چتر کوتوله ، گیاه Parasol و درخت هشت پا معروف است.

شفلرا سبز

می توانید آن را بلند و به سمت سقف رشد دهید یا آن را روی میز جمع و جور و کوتاه نگه دارید. گیاه چتر برای خانه یا محل کار شما مناسب میباشد همچنین مراقبت از آن برای شما بسیار آسان خواهد بود ، علاوه بر این ، با تمیز کردن هوا  به شما کمک خواهد کرد. این گیاهان معمولاً کم طلب هستند و با حداقل رسیدگی به آنها ، می توانید یک گیاه زیبا داشته باشید.

یکی از ضعف های این گیاه مقاومت بسیار کم آن در برابر آفات میباشد، شما می توانید بر تمام مشکلات این گیاه غلبه کنید ،بنابراین اگر می خواهید یک گیاه شفلرا زیبا در خانه خود داشته باشید همین الان یکی از آنها را تهیه کنید. 

چندین گونه مختلف با عادت های رشد متفاوت برای انتخاب وجود دارد. در مرحله اول شما باید تصمیم بگیرید که آیا یک نوع کاملاً سبز می خواهید یا یک گیاه چتر با برگ های ابلق.

گونه سبز ، اگرچه از جذابیت کمتری برخوردار است ،ولی برای کنار آمدن با نور کم و دمای پایین بسیار مناسب هستند ، در حالی که گونه های دیگر تحمل کمتری در چنین شرایطی دارند و از قد کوتاه تری برخوردار هستند. ابتدا لازم است که به مکان نهایی در خانه خود فکر کنید ، اما از همه این ها مهمتر این است که گیاه مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

بدون توجه به اینکه از  چه گونه ای نگهداری میکنید ،مراقبت از آنها تقریباً همیشه یکسان است. با توجه به این نکته ، تمام دستورالعمل های مراقبتی که باید بدانید دقیقاً در زیر آمده است.

راهنمای نگهداری از گیاه شفلرا:

نور:

 اگر می خواهید بهترین نتیجه را از داشتن این گیاه بگیرید ، موقعیتی را انتخاب کنید که نور روشن داشته باشد و دور از نور مستقیم خورشید قرار بگیرد ، با گذشت زمان این امر منجر به ایجاد یک گیاه بوته ای و شسته و رفته می شود که به طور معقولی مستقیم(روبه بالا) رشد کرده و همانند درخت شده است.

با این حال شفلرا در اکثر موارد یک گیاه سازگار است ، بنابراین حتی اگر خانه ای کمی تاریک تر برای آن انتخاب کنید ، بازهم گیاه خود را با شرایط سازگار میکند. اگرچه رشد آن کندتر خواهد شد .همچنین برای صاف نگه داشتن گیاه باید هر هفته گلدان آن را کمی را بچرخانید ، در غیر این صورت به سمت منبع نور خم می شود.

برخی از مواقع صبح یا اواخر عصر نور مستقیم خورشید را تحمل میکند ، اما بیش از چند ساعت در روز باعث سوختن برگها می شود.

آبیاری شفلرا:

گیاه چتر دوست دارد در خاکی مرطوب رشد کند تا واقعاً رشد خوبی داشته باشد ، اما مطمئناً کم آبی را نیز تحمل میکند. بنابراین اگر بعد از خشک شدن خاک برای یک یا دو هفته فراموش کردید که آن را آبیاری کنید ، با شما به مشکل بر نمیخورد.

آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه شما می شود. به طور کلی هرچه گیاه بزرگتر باشد ، به آب بیشتری نیز احتیاج دارد ، مگر اینکه در زمستان رشد آن غیرفعال شود ، در آن زمان فقط به اندازه کافی آب می خورد تا به حیات خود ادامه دهد.

بنابراین ، با در نظر گرفتن موارد فوق ، یک قانون اساسی برای گیاه شما این است که وقتی سه تا 5 سانتیمتر از سطح خاک خشک شود ، گیاه خود را آبیاری کنید. این در بیشتر خانه ها احتمالاً هفته ای یکبار خواهد بود ، اما اگر مکان خنک باشد یا نور زیادی وجود نداشته باشد ، این مدت زمان طولانی تر خواهد بود. در طرف دیگر ، روشنایی زیاد با دمای گرم ممکن است باعث شود که شما بیشتر  گیاه را آبیاری کنید.

بهترین آب برای آبیاری گیاهان آپارتمانی کدام است؟

گیاهان شفلرا بسیار محبوب حشرات هستند

 سطح بالای رطوبت می تواند به شما کمک کند تا حشراترا از گیاه شفلرا دور نگه دارید.

کود دهی شفلرا

گیاهان شفلرا می توانند مقدار زیادی برگ و ساقه را در طی یک فصل رشد تولید کنند ، بنابراین برای تأمین سوخت و تداوم این سطح از رشد به تغذیه منظم نیاز دارند. هر دو هفته از یک کود متعادل یا طبیعی استفاده کنید ،

با کاهش دما یا هر زمان که گیاه غیرفعال شود ، تغذیه را متوقف کنید. همچنین وقتی گیاهتان به اندازه کافی بلند شده است و به قد نهایی (یا مطلوب) خود رسیده است ، ممکن است بخواهید تغذیه آن را متوقف کنید.

درجه حرارت:

شفلراها محدوده دمای کل سال را بین 15 درجه سانتیگراد (59 درجه فارنهایت) تا 21 درجه سانتیگراد (70 درجه فارنهایت) دوست دارند. گونه های سبز در در دمای پایین شاداب تر هستند در حالی که انواع گونه های دیگر سطح دمای بالا را ترجیح می دهند. اگر دمای هوا خیلی کاهش پیدا کند ،برگهای شفلرا خواهد ریخت.

تعویض خاک:

گیاه شفلرا در مقایسه با اندازه بسیار بلند خود ، می تواند در یک گلدان کوچک نیز به خوبی رشد کند. 

استفاده از کمپوست استاندارد گیاهان آپارتمانی یا خاک گلدان معمولی برای شفلرا کاملاً مناسب است. حداقل بعد از 2 یا 3 ماه نیاز به کوددهی گیاه ندارید زیرا کمپوست تازه معمولاً دارای مواد مغذی کافی برای رشد گیاه است.

تکثیر:

تکثیر این گیاهان آپارتمانی برای یک پرورش دهنده تازه کار، کار آسانی نیست (ما واقعاً هرگز اقبال زیادی نداشته ایم) ، اما اگر دوست دارید این کار را انجام دهید از روش زیر استفاده کنید:

 ساقه ها را حدود 5 سانتی متر برش بزنید و آن را در خاكی مشابه خاک گیاه اصلی قرار دهید ، یا از خاک گلدان تازه که از فروشگاه تهیه کرده اید استفاده کنید. استفاده از هورمون ریشه زایی نیز ایده بسیار خوبی برای موفقیت در تکثیر قلمه ها میباشد ، مطمئن شوید که نوک در حال رشد به سمت بالا و به داخل خاک نمی رود!

سرعت رشد:

این گیاه یکی از گیاهان آپارتمانی است که سریعاً رشد می کند. در ماه های رشد، بهار و تابستان، میزان نور مناسب، آبیاری منظم و کوددهی گیاه همراه با دمای زیاد سرعت رشد گیاه شما را به شدت افزایش میدهد. تا آنجا که به طور بالقوه می توانید یک گیاه شفلرا متوسط را در فاصله فقط یک فصل رشد به یک گیاه بسیار بلندتر تبدیل کنید.

وقتی دمای هوا کاهش پیدا میکند و با نزدیک شدن به زمستان، سطح نور کاهش می یابد و رشد گیاه تا حد زیادی متوقف می شود و تا بهار بعدی گیاه به رشد ادامه نمیدهد اگر تصمیم بگیرید گیاه خود را در محلی از خانه خود قرار دهید که نور کم دریافت کند ، این اتفاق نیز خواهد افتاد.

ارتفاع / گسترش:

گیاه شفلرا می تواند به یک جانور بلند قامت در خانه شما تبدیل شود و یا می توانید برای کوتاه و جمع و جور نگه داشتن آن را رام کنید. اگر گزینه دوم را انتخاب کنید ، به سادگی باید شاخه های در حال رشد را هرس کنید که رشد بیشتری در پایین ساقه مرکزی ایجاد می کند ، بنابراین ارتفاع کلی در کنترل شماست.

اگر ظاهر بلند را انتخاب کنید ، شاخه های در حال رشد را به خوبی رها کنید و اجازه دهید تا جایی که میشود بالا بروند. این گیاه در داخل خانه به راحتی می تواند به 1.8 متر برسد.

آیا گیاهان چتر سمی هستند؟

برگها و ساقه ها شیره ای دارند که حاوی بلورهای اگزالات کلسیم است که می تواند باعث تحریک لب، دهان و زبان شود. بنابراین بعید است که در صورت خوردن عواقب جدی برای انسان ایجاد شود ، همچنین این گیاه را باید از حیوانات خانگی یا کودکان دور نگه دارید اگر قبلا سابقه خوردن گیاهان دیگر داشته اند!

نکاتی درباره نگهداری شفلرا:

سطح نور خوب

این گیاه خانگی در موقعیت نوری روشن اما غیرمستقیم بهترین عملکرد را خواهد داشت. از سایه عمیق یا نور مستقیم خورشید به مدت طولانی خودداری کنید.

آبیاری متوسط

شفلرا خود را به خوبی آبیاری کنید سپس صبر کنید تا زمان آبیاری بعدی سه الی پنج سانتیمتر از سطح خاک خشک شود. در صورت کامل بودن شرایط دیگر ، می توانید هفته ای یک بار گیاه خود را آبیاری کنید.

دمای میانگین

درجه حرارت بین 15 درجه سانتیگراد (59 درجه فارنهایت) تا 21 درجه سانتیگراد (70 درجه فارنهایت) را در تمام طول سال فراهم کنید.

کوددهی

ماهی یک یا دو بار از یک کود متعادل برای تغذیه گیاه خود استفاده کنید.

مشکلات گیاه شفلرا

برگهای چسبناک شفاف یا فضولات سیاه شفلرا

 گیاه چتر یا شفلرا بیش از هر گیاه دیگری قربانی حشراتمی شود. حشرات در پنهان شدن در قسمت های مختلف گیاه مهارت خوبی دارند، به همین دلیل ممکن است مشاهده آنها آسان نباشد. بنابراین بهتر است گیاه خود را هر از گاهی برای بررسی وجود آفات نگاهی بیاندازید.

این آفات از خود یک ماده چسبناک شفاف ترشح می کنند که در نهایت تبدیل به کپک و لکه های سیاه رنگ روی برگ ها می شود. در صورت آلودگی گیاه خیلی سخت است که از شر این آفات خلاص شوید اما امکان پذیر است.

معرفی انواع رایج آفات گیاهان آپارتمانی و روشهای مقابله با آنها

ساقه کج یا خمیده

ساقه های اصلی مستقیماً رشد نمیکنند و ظاهری خمیده پیدا میکنند ، ساقه مرکزی اساساً در جهت منبع اصلی نور رشد می کند. بنابراین اگر مکان به طور کلی روشن است یا نور مستقیماً در بالای آن قرار دارد ، به عنوان مثال اگر یک سقف شیشه ای داشته باشید ، یک گیاه مستقیم رشد می کند.

اگر منبع نور شاید فقط از یک پنجره می آید و نور از کنار آن به گیاه می افتد (که بیشتر جاهایی مانند اتاق این اتفاق می افتد) ، گیاه شما شروع به خم شدن به سمت پنجره می کند. راه حل این امر این است که هر دو هفته یکبار گلدان گیاه را حدود 90 درجه بچرخانید. گیاه همچنان به رشد خود به سمت پنجره ادامه می دهد ، این کار کمک می کند تا رشد گیاه متعادل باشد و ساقه مرکزی آن صاف بماند.

ریزش برگ ها / برگهای زرد روی گیاه چتر

اگر درجه حرارت بسیار کم شود ، یا اگر تغییر شدیدی در جو اطراف ایجاد شود (مانند حرکت دادن آن به اطراف یا قرار دادن آن در بیرون از خانه با باد زیاد و ...) ، گیاه می تواند با انداختن برگهای پایینی خود به این شرایط واکنش نشان دهد. این شرایط برای گیاه شما به هیچ وجه خوب نیست زیرا برگهای پایینی دیگر رشد نخواهند کرد .

افتادن برگها

زمانی که در آبیاری گیاه شفلرا غفلت کنید، برگها شروع به افتادن میکنند. یا اینکه گیه خود را بیش از حد آب داده باشید. فقط شما می توانید بدانید که کدام یک از این عوامل باعث آسیب به گیاه شده است ؟

رشد کم / برگهای رنگ پریده

به شرطی که فصل رشد باشد و نه در اواسط زمستان!!! ، رشد کم یا برگ پریده روی گیاه چتر شما نشانه این است که گیاه شفلرا شما نیاز به کوددهی دارد. برای جبران این مشکل در کوددهی زیاده روی نکنید زیرا این امر می تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند ، فقط از کود طبق دستورالعمل روی آن استفاده کنید. اگر ظرف یک یا دو ماه بهبودی حاصل نشد ، دستورالعمل های مراقبتی را از بالا را بخوانید و ببینید آیا در زمینه های دیگر به توصیه های ما عمل می کرده اید یا خیر.

منبع:www.ourhouseplants.com