خاک
خاک گیاهان شما را با مواد مغذی حیاتی، آب و هوا تامین می‌کند که به رشد سالم نیاز دارند هر قطعه زمین ترکیبی از مواد معدنی، آلی و غیر آلی است که تا حد زیادی مشخص می‌کند که محصول، بوته یا درختان می‌تواند با موفقیت رشد کند.
شرایط ایده‌آل خاک برای محصولات خاص می‌تواند در پلات‌های کوچک مانند بستربزرگ یا زراعی ایجاد شود, اما برای باغ‌ها و مناظر بزرگ‌تر, به درک ویژگی‌های خاک که باید با آن‌ها کار کنید, نیاز دارید.
شش نوع خاک وجود دارد:
شش گروه اصلی خاک وجود دارد: خاک رس، شنی، گل ولایی( سیلتی)،پیتی، گچی و لومی. هر کدام دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند و مهم است که بدانید این‌ها بهترین انتخاب ها برای باغ شما هستند.


1.خاک رس
خاک رس احساس چسبندگی وناصافب دارد و وقتی که خشک شود، سفت و سخت است. خاک رس در زهکشی ضعیف است و فضای هوایی کمی دارد. زمین در بهار به آرامی گرم می‌شود و کشت آن سنگین است. اگر زه‌کشی برای خاک افزایش یابد، گیاهان به خوبی رشد خواهند کرد چون خاک رس می‌تواند غنی از مواد مغذی باشد.







2.خاک شنی
خاک شنی زبر است. آسان زهکشی می شود, خشک می‌شود و کشت آن آسان است. خاک شنی سریع در بهار گرم می‌شود و مواد مغذی کمتری را نگه می‌دارد چون اغلب در دوره‌های مرطوب‌تر شسته می‌شوند. خاک شنی به مکمل‌های آلی مانند گرد و غبار صخره یخی, نهشت شنی, یا دیگر مخلوط‌های کود آلی نیاز دارد. همچنین از کود گیاهی برای حفظ رطوبت بهره می‌برد.
مناسب برای:
بوته‌ها و پیازها مثل لاله, درخت پنیرک, گل سرخ, بامیه. محصولاتی مانند هویج, و سیب‌زمینی مناسب خاک‌های شنی هستند. کاهو, توت‌فرنگی, فلفل, ذرت, کدو, کدوی آجیلی و گوجه‌فرنگی در خاک‌های شنی به صورت تجاری پرورش می‌یابند.






3. گل و لایی (سیلتی)
خاک Silty نرم و کفی است و رطوبت هم دارد و معمولاً بسیار غنی از مواد مغذی است. خاک به راحتی کشت می‌شود و می‌تواند با کمی تلاش فشرده شود. اگر زه‌کشی به خوبی ارائه‌شده و مدیریت شود، این یک خاک عالی برای باغ شما است. مخلوط کردن مواد آلی و کود برگ معمولاً برای بهبود زه‌کشی و ساختار در هنگام اضافه کردن مواد مغذی مورد نیاز است.
مناسب یرای: بوته‌ها, , چمن‌ها مانند کتان, کتان نیوزیلند. درختان سرشار از رطوبت مانند بید, غان, زغال آخته و سرو در خاک‌های سیلتی به خوبی عمل می‌کنند. بیشتر گیاهان سبزی و میوه در خاک‌های سیلتی که زه‌کشی کافی دارند, رشد می‌کنند.





4 .پیتی peaty
خاک peaty یک خاک تیره‌تر است و به دلیل سطح بالای خزه، مرطوب و اسفنجی احساس می‌شود. این یک خاک اسیدی است که تجزیه را کاهش می‌دهد و منجر می شود خاک مواد غذایی کمتری تولید کند زمین در طول بهار به سرعت بالا می‌رود و می‌تواند مقدار زیادی آب را که معمولاً نیاز به زه‌کشی است حفظ کند. همچنین ممکن است لازم باشد که کانال‌های زه‌کشی برای خاک‌ها با مقدار peat بالا، حفاری شوند. خاک پیت ماس برای رشد بسیار مناسب است در حالی که با مواد آلی غنی،کودبرگ و آهک برای کاهش اسیدیته مخلوط می‌شوند. شما همچنین می‌توانید از اصلاح کننده خاک مانند غبار صخره یخی برای بالا بردن pH در خاک‌های اسیدی استفاده کنید.
مناسب برای: درختچه‌ها مانند هیتر, درختان فانوس, درخت فندق, گل سرخ; محصولات سبزی چون سبزیجات, حبوبات, محصولات ریشه ای و سالاد در خاک‌های با زه‌کشی خوب عمل می‌کنند.






5.خاک گچی
خاک گچی دانه درشت تر است و عموماً در مقایسه با دیگر خاک‌ها سنگی تر است. و خاک در طبیعت قلیایی است که گاهی منجر به باز ماندن از رشد وهمچنین رشد برگ‌های زرد شده می‌شود – این امر می‌تواند با استفاده از کودهای مناسب و متعادل کردن pH حل شود. اضافه کردن گیاخاک برای بهبود نگهداری آب و کارایی توصیه می‌شود.
مناسب برای: درختان, پیازها و بوته‌ها چون یاس بنفش, زنبق, سوسن سفید, میخک, پرتقال ساختگی. سبزیجات مانند اسفناج, چغندر, ذرت شیرین و کلم در خاک‌های گچی خوب عمل می‌کنند.







6. خاک لومی
خاک لومی, نسبتاً ترکیبی از ماسه, لای و رس, بافت ریزدانه و کمی مرطوب است. این خاک ویژگی‌های ایده‌آلی برای باغبانی, چمن و بوته‌ها دارد. خاک لومی دارای ساختار عالی, زه‌کشی کافی, حفظ رطوبت, سرشار از مواد غذایی بوده و به راحتی در بهار گرم می‌شود, اما در تابستان به سرعت خشک نمی‌شود. خاک‌های لومی با مواد آلی پر می‌شوند و اسیدی هستند.
مناسب برای: گل سرخ, , بوته گل, گل بنفشه, علف سیاه,. اغلب محصولات سبز و توت‌فرنگی به خوبی انجام خواهند شد, زیرا خاک لومی می‌تواند مفیدترین نوع خاک باشد. با این حال, خاک لومی نیازمند مدیریت دقیق برای جلوگیری از تخلیه و خشک شدن است. کاشت گیاهان زراعی, کاشت محصولات کود سبز, استفاده از کود گیاهی و افزودن عناصر غذایی آلی برای حفظ سرزندگی خاک ضروری است.





آزمون‌های ساده برای کمک به تعیین نوع خاک شما:


تست آب:
آب را بر روی خاک بریزید. اگر به سرعت خشک شود، احتمال می‌رود که خاک ماسه‌ای و شنی باشد، در خاک رس، آب بیشتر طول می‌کشد تا در آن فرو رود.


تست فشردن:
یک مشت خاک بردارید و به نرمی آن را در مشت خود فشار دهید.
اگر خاک چسبنده و لغزنده در دست شما باشد و دست‌نخورده باقی بماند و در همان شکل زمانی که شما آن را رها می کنید باقی بماند می‌گذارید خاک رس خواهد بود.
اگر خاک حالت اسفنجی داشته باشد آن خاک خاک پیتی است. خاک شنی به صورت ریگ دار احساس می شود و متلاشی می شود.
خاک لومی و سیلتی ظاهر نرمی دارند و شکل خود را برای مدت کوتاهی حفظ می کنند.


تست ته نشینی:

یک مشت خاک را به یک ظرف شفاف اضافه کنید، آب اضافه کنید، خوب تکان دهید و سپس به مدت ۱۲ ساعت استراحت دهید.
خاک سیلتی و خاک رس، آب ابری را با لایه‌ای از ذرات در پایین به جا خواهد گذاشت.
خاک شنی آب را بیشتر شفاف نشان می دهد و بیشتر ذرات در حال سقوط هستند و لایه‌ای در انتهای ظرف ایجاد می‌کنند.
در خاک پیتی ذرات زیادی را مشاهده خواهید کرد که بر روی سطح شناور هستند؛ آب دارای یک لایه نازک ابری خواهد بود همراه با یک لایه نازک در انتهای ظرف.
خاک‌هایی که گچی هستند یک لایه از قطعات سفید و سنگریزه را در ته ظرف درست می‌کنند و آب به رنگ خاکستری روشن خواهد بود.
اگر آب تقریبا شفاف است با لایه هایی در کف ظرف با لای هایی خاکه ای در بالای ظرف این خاک به نظر از نوع خاک لومی می رسد.


تست اسید:
pH استاندارد برای خاک‌ها معمولاً بین ۴.۰ و ۸.۵ متغیر است.
گیاهان به خاکی علاقه دارند که بین ۶.۵ تا ۷ یک PH دارد زیرا این سطحی است که مواد غذایی و مواد معدنی به طور طبیعی رشد می‌کنند.
شما می‌توانید یک بسته تست PH از یک مرکز باغبانی محلی بخرید. به عنوان یک قاعده کلی، در مناطقی با آب نرم، خاک اسیدی و مناطق سخت آب تمایل به داشتن خاک قلیایی دارند.


کیت تست خاک :
از کیت تست خاک برای ارزیابی مواد مغذی اولیه (n - p - k) و ph استفاده کنید. با آزمایش خاک خود, شرایط دقیق آن را تعیین می‌کنید تا بتوانید موثرتر از نظر اقتصادی بارور شوید. خاک باید به طور دوره‌ای در طول فصل رشد آزمایش شود.
چگونه بیشتریت بهره را از خاک خود از هر نوع که باشد ببرید:
گیاهان عموماً خاک خنثی را ترجیح می‌دهند اما ارزش آن را دارد که بدانید برخی کمی علاقه مند به خاک اسیدی یا قلیایی هستند.
افزودن آهک زمینی به خاک شما باعث خواهد شد که خاک بیشتر قلیایی باشد و سولفات آلومینیوم و یا گوگرد کمک می کند که خاک شما بیشتر اسیدی شود.
اگر خاک شما در مواد مغذی (مانند خاک شنی) کم توان است، سعی کنید آن را با مواد آلی مثل کودبرگ و کود غنی‌سازی کنید و بهبود بافت خاک را تامین کنید.
از کود گیاهی مانند کاه, بریده علف‌های خشک و برگ‌های خزان استفاده کنید. این کودهای گیاهی می‌شکنند و وارد خاک می‌شوند و منبع جدیدی از مواد غذایی آلی را ایجاد می‌کنند و ساختمان خاک را بهبود می‌بخشند.
خاک رس اغلب به اندازه کافی هوا دار نیست که رشد موفق آن را دشوارتر می‌کند.
برای اینکه بیشتر از خاک رس بهره برداری رکنیم، بهتر است مقدار زیادی مواد آلی و کود را در پاییز و قبل از کاشت اضافه کنبم. Greensand نیز می‌تواند برای شل کردن خاک رسی سنگین و یا ایجاد خاک ماسه‌ای استفاده شود.
پرورش در خاک گچی به علت خاصیت قلیایی بسیار دشوار است. برای کمک به اصلاح آن مواد آلی بزرگ که در طول زمان تجزیه می‌شودو مواد غذایی و مواد معدنی را به خاک اضافه می‌کند.


دقت کنید که خاک تان سالم باشد:
این ایده خوبی است که به خاک هم به انداره گیاه توجه کنید - آن هم به غذا و آب نیاز دارد. دقت کنید که شامل سه ماده مغذی اصلی باشد: نیتروژن، فسفر و پتاسیم (npk) که برای رشد موثر گیاهان حیاتی هستند. مواد آلی و کودهای شیمیایی در این مواد غنی هستند.
پس از برداشت محصول، خاک باید قبل از کاشت یک محصول دیگرتمدید شود. بسیاری از باغبانان محصولاتشان را "کود سبز" می دهند مثل دولپه ای ها، گندم سیاه، باقالا و نخود و شبدر که نیتروژن را در خاک قرار می‌دهند که در بافت ساختمان، بهبود هوادهی و زه‌کشی و افزودن مواد آلی موثر است. این نوع محصولات قبل از اینکه به دانه برسند، کشت می‌شوند و به سرعت تجزیه می‌شوند تا یک محصول جدید بدون تاخیر کاشته شود.
کشت محصول، کود شیمیایی ، استفاده از کود گیاهی و افزودن دوره‌ای مواد آلی مانند کود گیاهی ، روش‌های استاندارد بازیابی سلامتی خاک پس از برداشت محصول است. سنگ فسفات، یا گرد و غبار سنگ، یک اصلاح مناسب برای احیای سطوح فسفر مورد نیاز برای رشد گیاه قوی است.
اگر می‌توانید ارگانیسم‌های زنده را به خاک خود معرفی و تشویق کنید. قارچ fungus به گیاهان شما در جذب آب و مواد غذایی و کرم کمک خواهد کرد و به تسریع فرآیند تولید کودبرگ و انتشار کود از طریق خاک کمک خواهد کرد.
زمانی که این کار را آغاز می‌کنید, همه چیز بسیار پیچیده به نظر می‌رسد اما با شناسایی نوع خاک, رشد و حفظ یک باغ سالم بسیار آسان‌تر خواهد بود.