همه چیز درباره گیاه شمشیری یا سانسوریا

وجود گل سانسوریا باید در بالای لیست شما قرار بگیرد

آنها برای تازه کاران بسیار مناسب میباشند، چون با هر شرایط  نوری خودشان را وقف میدهند، و نیاز به آبیاری مکرر ندارند(معمولا یک الی دو بار در هفته).

شکل ظاهری آن ها دکوراسیون شما را 50 سطح بالاتر میبرد، و همچنین برای هدیه دادن بسیار مناسب هستند، و باید بدانید که بیشتر از هر گیاه دیگه ای هوای خانه شما را فیلتر میکنند.سانسوریا در دکور خانه

در اینجا خلاصه تر توضیح میدهیم:

برای رشد و نگهداری سالم یک گیاه سانسوریا، آنچه که باید بدانید این است:

  • گیاه سانسوریا میتونه تو هر اتاقی توی خونه شما رشد کنه .
  • نیاز به مراقبت های آسونی درباره نور خاک و آب دارد.
  • وقتی سطح خاک خشک شده باشد نیاز به آبیاری دارد، به طور متوسط هفته ای دو بار به آبیاری نیاز دارد.
  • نور غیر مستقیم خورشید باعث رشد هر چه سریعتر گیاه میشود ،در حالی که در شرایطی که نور کافی نباشد رشد آن کاهش پیدا میکند، در هر صورت این گیاه در هر شرایط نوری زنده میماند.
  • گیاه مار یا سانسوریا گلدان کوچک را میپسندد گلدانی باریکتر و جمع جور تر.

این راهنما تمام اطلاعات کافی درباره مراقبت این گیاه را به شما میدهد.

نام های دیگر این گیاه:

گیاه مار، زبان مادر شوهر یا از نظر زیست شناسی سانسوریا،

سانسوری ها گیاهان جذابی هستند به دلیل داشتن ساقه های عظیم سبز رنگ تنوع بیشتری به گیاهان خانگی شما میدهد، ما در این مقاله سعی میکنیم همه چیزی که برای رشد این گیاه زیبا نیاز باشد را برای شما بازگو کنیم

چرا گیاه سانسوریا تبدیل به یک گیاه جذاب شده است؟

گیاه سانسوریا هوای خانه شما را بهتر از هر گیاه آپارتمانی دیگه فیلتر میکند، همچنین نگهداری از آنها بسیار آسان میباشد به طوری که از بین بردن گیاه برای شما کار آسانی نخواهد بود، و همچنین این گیاه به آسانی احیا میشود.

انواع گیاهان مار یا سانسوریا:

انواع سانسوریا

انواع مختلفی از گیاه سانسوریا وجود دارد ، ولی در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم:

Sansevieria trifasciata "طلای سیاه" (تنوع بلندتر) یا "بلک جک" (انواع کوتاه تر) که معروف به سانسوریا پا کوتاه ابلق نیز میباشند.

Black RobustaوFutura Robusta این نو دارای رنگ های تیره تر و تنوع کم رنگتری میباشند.


Golden Hahnii این نو به گیاه سانسوریا لانه پرنده یا سانسوریا پا کوتاه نیز شناخته میشود، از خانواده های متنوعی است که برگ های کوتاه به عقب حلقه می شوند و شکل لانه پرندگان به خود می گیرند!

Cylindrica که به سانسوریا نیزه ای نیز معروف میباشند

گیاهان مار Cylindrica بسیار جذاب هستند. برگهای ضخیم ، گرد و بسیار سفت و دارای پوستی سخت میباشند. و دارای چندین نوع مختلف دیگر میباشند.

بعضی از این گونه ها مستقیم به سمت بالا حرکت میکنند

سانسوریا نیزه ای

برخی از آنها بازوهای بلندی دارند که به سمت  بیرون خم می شوند.

و برخی دیگر مانند چیزهای دیگر هستند مثل این نوع که ستاره دریایی نام دارد "starfish".

سانسوریا ستاره ای

خاک برای گیاه سانسوریا شما:

برخلاف سایر گیاهان خانگی که به مراقبت های زیادی نیاز دارند ، گیاه سانسوریا برای رشد به کود و غذای گیاهی نیاز ندارد. اما اگر کمی بیشتر به آنها غذا دهید ،باعث رشد سریعتر آن میشود

این گیاه همچنین در مورد نوع خاکی که استفاده می کنید سختگیر نیست. نیازی نیست که آنها را در یک خاک مخصوص بکارید. ، با این حال ، من توصیه می کنم از نیمی از خاک باغچه و نیمی از خاک کاکتوس استفاده کنید. گیاه سانسوریا واقعا ریشه های محکمی دارد که می تواند به راحتی در خاک سنگی رشد کند. و سنگ اضافه شده در خاک کاکتوس گیاه شما را با یک سیستم زهکشی طبیعی عالی تبدیل میکند.

نور خورشید برای گیاه سانسوریا شما:

گیاه سانسوریا  به خوبی با بیشتر شرایط نوری سازگاری پیدا میکند. به خصوص وقتی در فضای داخلی خانه رشد می کند ،در حالت ایده آل ، گیاه ما مقدار زیادی نور غیر مستقیم خورشید را ترجیح می دهد. اما دوباره (و من نمیتوانم به اندازه کافی بر این مسئله تأکید کنم) ، شما می توانید یک گیاه سانسوریا را در یک حمام زیرزمین زنده نگه دارید.

دما برای گیاه من:

نسبت به سرما حساس است و سرمای بیش از حد تاب نمی آورد و دچار یخ زدگی می گردد. در زمستان در درجه حرارت 10درجه طاقت میاورد و در تابستان تا 24درجه سانتیگراد.

آبیاری گیاه سانسوریا شما:

گیاه سانسوریا یک گیاه خانگی با نگهداری بسیار آسان است. تقریباً به اندازه کاکتوس مقاوم به خشکی میباشد. فقط وقتی دو الی سه سانتی متر بالای خاک خشک شود ، دوباره آن را آبیاری کنید !تقریبا هفته ای یکبار و در زمستان هر ده روز. در ضمن از آبپاشی و غبار پاشی روی ساقه های این گیاه خودداری کنید.

گلدان گیاه سانسوریا شما:

این گیاه گلدان کوچکی را میپسندد. آنها در گلدان کوچکتر سریعتر رشد می کنند زیرا سیستم ریشه ای شلوغ را دوست دارند.

نکته: اکثر سانسوریا ها در یک گلدان پلاستیکی نسبتاً نازک و مشکی عرضه می شوند. با پیشرفت سیستم های ریشه ای گیاه ، آنها می توانند گلدان پلاستیکی را برآمده و حتی بشکنند. اگر لازم است گلدان پلاستیکی را بدون آسیب رساندن به ریشه از گیاه خود خارج کنید ، کافی است یک قیچی برداشته و گلدان را از سیستم ریشه جدا کنید. 

تعویض گلدان سانسوریا

آیا گلدان من نیاز به سوراخ زهکشی دارد؟

بله ، بله ، و بله. همیشه با قرار دادن یک سیستم تخلیه عالی در هر گیاه، گلدان خود را برای موفقیت در رشد آماده کنید. بدون سیستم زهکشی عالی ، آبی که گیاه به آن نیازی ندارد نشسته و باعث ایجاد کپک ، قارچ و پوسیدگی ریشه می شود. در انتهای گلدان سنگها / سنگ ریزه ها را لایه لایه بریزید ، سپس مخلوط خاک خود را اضافه کنید.

چند نکته در مورد هرس این گیاه:

مواردی میباشد که نیاز به هرس کردن پیدا میکند. برگها ممکن است ریخته یا قهوه ای شده باشند. در هر صورت ، هرس بسیار ساده است:

  وقتی ساقه را می برید ، کمی مایع ترشح می شود و آن مایع سمی است. دوستان ، من باور نمی کنم که این را تایپ می کنم ، اما آن را نخورید. برگهای آسیب دیده یا ریخته شده را در نزدیکی پایه گیاه را ببرید. این قلمه ها را دور نریزید !! آنها را می توان در گیاهان جدید تکثیر کرد!

مشکلات گیاه سانسوریا شما:

چرا گیاه سانسوریا من دارای برگهایی لجنی شکل و قهوه ای رنگ میباشد؟

احتمالاً علت / راه حل: گیاه شما مملو از آب شده است! این فقط زمانی اتفاق می افتد که گیاه خود را بیش از حد آبیاری کنید. برگهای خراب را هرس کنید. آبیاری را کاهش دهید و اگر هنوز مشکلی وجود دارد ، ممکن است گلدان شما زهکشی خوبی نداشته باشد گلدان خود را تعویض کنید.

چرا گیاه سانسوریا من برگهای شکننده قهوه ای دارد؟

احتمال /راه حل: گیاه تشنه هست. مرتباً آب دهید.

چرا نوک گیاهان سانسوریا من قهوه ای و خشک است؟


احتمالاً علت / راه حل: آبیاری نامنظم. یک برنامه آبیاری سازگارتر برای گیاه ایجاد کنید.

چرا برگهای گیاه مار من زخم یا شکافته شده است؟

زخم شدن برگ های سانسوریا

شاید در یک محیط پر رفت آمد باشد و اغلب توسط دستان یا افرادی که در آنجا قدم می گذارند لمس می شوند. این زخم به گیاه مار صدمه ای نمیزند ، بلکه باعث می شود گیاه شما زیبایی خود را از دست بدهد اگر این کار شما را دیوانه می کند ، می توانید برگ ها را هرس کنید.

چرا برگهای گیاه سانسوریا من افتاده اند؟

کج شدن و افتادگی گلدان سانسوریا

احتمالاً علت / راه حل: این می تواند نشانه دیگری از آبیاری بیش از اندازه باشد. مطمئن شوید که فقط وقتی آبیاری کنید که دو الی سه سانتی متر از سطح خاک کاملاً خشک شده باشد. همچنین ، به ظرفی که گیاه شما در آن است نگاه کنید. آیا آن بسیار کم عمق است؟ همچنین قرار دادن آن در گلدان بزرگتر که امکان تکان خوردن و کج شدن داشته باشد

چرا برگهای گیاه سانسوریا من جمع و چروک شده است؟

چرودگی سانسوریا

احتمالاً علت / راه حل: این می تواند در اثر یخ زدگی گیاه ایجاد شود! اگر او را در یک روز سرد بیش از حد طولانی بیرون گذاشته اید یا وقتی در باز می شود گیاه در مقابل باد مستقیم سرد قرار داده اید . این امر همچنین می تواند ناشی از آبیاری بیش از اندازه باشد. خاک را بررسی کنید!

چرا برگهای گیاه مار من با لکه های سفید پوشانده شده است؟آفات سانسوریا

احتمالاً علت / راه حل: گیاه مار شما دچار آفت شده است! این موجودات کوچک برگها را کاملاً می پوشانند و آنها را خفه می کنند. این برگها را بریده و دور بریزید. از بین بردن تمام آفات دیگر از برگهای باقیمانده نیز بسیار مهم است زیرا آفات تقسیم می شوند و و برگهای دیگر را آلوده میکنند. برای از بین بردن آفات ، از مخلوط 1 لیتر آب + 1 قاشق غذاخوری سرکه استفاده کنید و هر برگ را هر 2 روز یکبار کاملا پاک کنید تا پوسته از بین برود. یا با پنبه آغشته به سم حشره کش آفات را از بین ببرید.

گیاه من رشد نمیکندسانسوریا پا کوتاه

احتمالاً علت / راه حل: من این سوال را خیلی زیاد شنیده ام ، و وقتی تصاویر را نگاه می کردم ، می دیدم که برای بیشتر افراد ، مشکلی در رشد گیاه مار آنها وجود ندارد ، و آنها گونه ای  که خریداری کرده اند را نمیشناسند! اگر گیاهی دارید که به نظر می رسد از کار افتاده است ، ممکن است نوع مینیاتوری آن  باشد!

رنگ پریدگی برگها و از بین رفتن نقوش روی آنها

نور کم بوده است ،گیاه را به جای پر نورتری منتقل کنید.

روی برگها نقاطی سوخته شده دیده میشود:

احتمالا در برخورد با جسم داغ به این شکل افتاده اند آنها را از کنار شیشه یا وسایل گرمایشی دور کنید!

منبع :vintagerevivals.com