هر آنچه که باید درباره ارکیده شاپرکی (فلانوپسیس)باید بدانید

ارکیده شاپرکی ، ارکیده Phalaenopsis یا Phal's گیاهان آپارتمانی بسیار محبوبی هستند که امروزه به راحتی شناخته می شوند. آنها به مراقبتهای زیادی احتیاج ندارند و می توانند ماهها شگفت انگیز به نظر برسند. میتوان گفت آنها محبوب و معروفترین نوع ارکیده میان هم نوعانشان هستند.رنگ های مختلف ارکیده

حدود 20 سال پیش ارکیده های شاپرکی (همراه با سایر گونه های ارکیده) مورد توجه قرار گرفتند، اما فقط برای کسانی که ثروتمند بودند ،بعد از چندین سال امکان تولید انبوه آنها فراهم شد ، دیری نپایید که در سراسر جهان از آنها نگهداری  می شد و هر چه میگذشت محبوبیت آنها بیشتر و افراد بیشتری این گیاه زیبا را می خواستند. اکنون آنها در همه جا دیده میشوند ، و دلیل آن را آسان می توان فهمید:

گلها به طرز چشمگیری زیبا و بسیار ماندگار هستند و تقریباً به تعداد بی نظیری از رنگها و الگوها از آنها وجود دارد. نام رایج "ارکیده شب پره" از شکل حشره ای به همین شکل آماده است.

نام ارکیده شاپرکی از این حشره امده است

صدها گیاه مختلف فلانوپسیس با نام های مختلف وجود دارد. اما تقریباً همه ارکیده های شاپرکی دارای الگوی رشد مشابه هستند و بنابراین برای طرفداران این گیاه بهتر است گیاه را با رنگها یا علائم مورد علاقه خود انتخاب کنید. وقت آن است که با دستورالعمل های مراقبت از ارکیده Phalaenopsis فلانوپسیس کنار بیایید و گیاه خود را در بهترین حالت نگه دارید.

راهنمای مراقبت از ارکیده شاپرکی یا فلانوپسیس

نور:

گلدان ارکیده فلانوپسیس نیاز به نور خوبی دارد اما در مقابل نور مستقیم آفتاب دوام نمیاورد و برگهایش میسوزد. گیاه را هر از گاهی در جهت نور بچرخانید تا رشد یکسانی داشته باشد.

آبیاری:

ارکیده نباید هرگز بیش از اندازه آبیاری شود! شاید در ماه های بسیار گرم سال یک الی دوبار در هفته و در ماه های سرد سال کمتر از این مقدار نیاز به آبیاری داشته باشد.

اگر برای دانستن زمان آبیاری ارکیده شاپرکی خود به کمک نیاز دارید ، با فرض اینکه گیاه در گلدان شفافی قرار دارد به این معنی که می توانید داخل آن را مشاهده کنید ، اگر ریشه ها به رنگ سبز هستند یعنی گیاه نیازی به آبیاری ندارد . و زمانی که رنگ سبز از ریشه ها حذف میشود و به شکل نقره ای در میاید یعنی گیاه خشک شده است و به آبیاری نیاز دارد، ریشه های بیرون گیاه همیشه به رنگ نقره ای هستند مگر اینکه رطوبت هوا بیش از اندازه باشد.

رطوبت:

رطوبت زیاد باعث کاهش دفعات آبیاری میشود،نیازی نیست نگران رطوبت برای گیاهتان باشید ،زیرا به راحتی در محیط خشک نیز دوام میاورد.

کود دهی:

شما می توانید کود های ویژه ارکیده را خریداری کنید و هر چند هفته از آنها استفاده کنید

 درجه حرارت:

گیاه به یک نقطه گرم ، 16 درجه سانتیگراد (61 درجه فارنهایت) - 27 درجه سانتیگراد (81 درجه فارنهایت) نیاز دارد.

تعویض خاک:

ارکیده های شب پره معمولاً در خاکی قرار می گیرند (که هوا داخل آن در جریان باشد). به طور معمول پوست درخت استفاده می شود ، اما هر چیزی که مقدار کمی آب و مواد معدنی را در خود نگه دارد قابل قبول است. هرگز از کمپوست های معمولی که برای گیاهان دیگر استفاده میشود استفاده نکنید ، این محیط آب زیادی را در خود نگه می دارد و ریشه ها طی چند هفته پوسیده می شوند.

تنها زمانی که تکه های پوست درخت خرد و فشرده شده باشند یا اینکه گیاه از گلدان در حال خارح شدن باشد نیاز است گیاه را از گلدان فعلی آن خارج کنید (ممکن است مجبور شوید برخی از ریشه ها را از سوراخ های زهکشی خارج کرده یا ببرید) سپس گیاه را بتکانید تا خاک قبلی آن دور ریخته شود. به دنبال هر ریشه مرده ای باشید که سیاه یا مرده باشد و آنها را جدا کنید. سپس خاک قدیمی را با مخلوط جدید جایگزین کنید.

تکثیر:تکثبر ارکیده

ارکیده ها برای تکثیر شرایط بسیار خاصی دارند و در مقیاس تجاری از طریق کشت بافت تکثیر میشوند.تکثیر گل ارکیده با بذر کاری بسیار زمانبر و نیاز به انجام کارهای تخصصی بسیار میباشد بعضی از گونه ها نیز از طریق تقسیم بوته ها قابل تکثیر میباشند!

گلدهی:

اگر شرایط مناسب بالا را داشته باشید این گیاه سالانه به گلدهی میرسد.برخی از آنها همزمان چندین خوشه گل تولید می کنند ، بعضی از آنها فقط یک بار سنبله دارند و برخی دیگر تمایل دارند که همان سنبله را بارها و بارها گسترش دهند.ارکیده با چند شاخه

آیا ارکیده ها سمی هستند؟

ارکیده های شب پره برای گربه ها ، سگ ها یا افراد سمی در نظر گرفته نمیشوند.

اطلاعاتی که درباره گلدان های ارکیده باید بدانید:

گلدان شفاف: یکی از دلایل مهمی که گیاه در یک گلدان شفاف نگهداری میشود این است که نور کافی به ریشه های گیاه برسد ،نور کافی باعث فتوسنتز در ریشه های میشوند که باعث هرچه قویتر شدن گیاه میشود و این دقیقا حالتی است که گیاه ارکید در زیستگاه بومی خود با آن سازگاری دارد. یک گلدان شفاف همچنین ریشه ها را همیشه به شما نشان می دهد و به شما میگوید چه زمان برای آبیاری مناسب استگلدان شفاف ارکیده

گلدان های معمولی: اگر نور به ریشه نرسد گیاه با این شرایط سازگار می شود. این سازگاری باعث میشود که برگها کمی تیره تر شوند و برگهای بیشتر ی نسبت به حالتی که در گلدان شفاف هستند  رشد کنند!

چگونه از گیاه ارکیده خودمان مراقبت کنیم:

نور متوسط

مخلوطی از سایه و نور خوب است ، اما تابش مستقیم نور خورشید باعث از بین رفتن گیاه میشود. گیاه را در شرایطی که نور کافی وجود ندارد قرار ندهید!


 آبیاری متوسط

    هفته ای یک یا دو بار در تابستان و هفته ای یک بار یا کمتر در زمستان. می توانید کل گلدان را در یک کاسه آب غوطه ور کنید ، بعد اجازه دهید آب آن خالی شود

 


 دمای گرم

 دمای متوسط اتاق خوب است. دمای هوا نباید  زیاد  خشک  یا  خیلی  سرد  باشد

مشکلات گیاه ارکیده:

لکه های بزرگ سیاه و قهوه ای روی برگ ها:

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • کود دهی بیش از اندازه
  • آبیاری بیش از اندازه، مطمئن شوید پس از هر آبیاری ،آب اضافی از گیاه خارج شود.
  • هوای سردسوراخ و سوخته شدن برگهای ارکیده

گل ارکیده من برگ های زرد دارد

یکی از دلایلی که برگها زرد میشوند این است که گیاه هر وقت برگ جدید تولید میکند یک برگ مسن به تدریج زرد میشود. با توجه به این برگهای زرد کاملا عادی هستند، اگر تعداد برگ های زرد بیش از برگ های جدید شده باشد ،احتملا گیاه نیاز به کود دهی دارد.

زرد شدن برگ های ارکیده

آب خیلی زود از گلدان خارج می شود

این مورد قابل انتظار هست به دلیل وجود فضا های خالی در خاک. اگر احساس میکنید ریشه ها به اندازه کافی آب نمیخورند ،گلدان را کاملا در ظرف آب خنک قرار دهید و بعد مطمئن شوید که آب کاملا از گلدان خارج شده باشد!آبیاری گلدان ارکیده

برگها ناسالم و کم شده اند ولی هنوز گیاه به گلدهی ادامه میدهد

اگر اجازه دهید بوته ارکیده ذخایر انرژی نهایی خود را برای گلدهی صرف می کنند. اگر میخواهید گیاه خود را احیا کنید باید شاخه های گلدهی را قطع کنید تا گیاه خودش را بازسازی کند، البته ممکن است این کار هم جواب ندهد، در کل عمر گیاه ارکیده از زمان گلدهی تقریبا 5 سال است ،ممکن است عمر گیاه شما به پایان رسیده باشد!

ریشه ها از بین رفته اند

ارکیده ها هنگام آبیاری مانند گیاهان معمولی خانه نیستند، تقریبا همیشه ایراد از آبیاری بیش از اندازه میباشد، معمولا به دلیل استفاده از گلدانهای معمولی و گلدان هایی که سوراخ زهکشی مناسبی ندارند.

گل ارکیده مانند گیاهان آپارتمانی معمولی نیست ، در حالی که آنها به طور منظم به آب احتیاج دارند ،  اگر هنوز داخل گلدان آبی باقی مانده باید حتما آن را خالی کنید، ریشه های این گیاه نیاز به هوا دارند ،اگر دائما در داخل آب قرار بگیرند پوسیده میشوند

ارکیده من گل نمیدهد

برای اینکه گل ارکیده شروع به گلدهی کند ، دستورالعمل های زیر را برای رشد شکوفه های جدید انجام دهید:

  • نور خوب
  • آبیاری منظم
  • کود ضعیف با هر سومین آبیاری.
  • دما باید گرم باشد. سرد یا داغ نباشد. اگر تی شرت پوشیده اید و برای شما هوا سرد است ، پس برای گیاه هم سرد است.
  • بیشتر آنها بعد از شکوفه دادن به استراحت احتیاج دارند ، بنابراین به آن وقت دهید 

خشک شدن غنچه ها جدید

این معمولا در جوانه های جدید دیده میشود، علایم آن زرد شدن پژمردن و ریزش جوانه ها است که دلایل بسیاری دارد.خراب شدن غنچه های ارکیده

  • تغییر ناگهانی در محیط، مانند آوردن ارکیده از مغازه به خانه، قرار دادن در اتاق دیگر.
  • آب کافی نیست
  • نور مستقیم خورشید
  • هوای بسیار خشک(کنار شوفاژ)
  • میوه ها!!!ما با شما شوخی نمیکنیم گاز اتیلن موجود در میوه های خشک باعث از بین بردن شکوفه های ارکید میشود.