نگهداری و مراقبت از فیتونیا

گیاه عصب یا فیتونیا به طور معمول به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کند ، یک گیاه همیشه سبز و دارای برگ هایی با رگه های ریز ، سبز و عمیق است. اگرچه محبوب ترین رنگ آن سفید نقره ای است ، اما شما می توانید انواع آن به رنگ های قرمز ، صورتی ، سفید و سبز را نیز به راحتی پیدا کنید. گیاه عصب یک خزنده کم رشد است که کاملا مناسب تراریوم است. فیتونیا به طور معمول تا ارتفاع 6 تا 15 سانتیمتر رشد میکند.

انواع گونه های فیتونیا

نام گیاه شناسی
Fittonia albivenis
نام های رایج
گیاه عصب ، گیاه موزاییکی ، فیتونیا، پوست ماری
نوع گیاه
همیشه سبز علفی
نور خورشید
خورشید غیر مستقیم
خاک
خاک مرطوب و و دارای زهکشی مناسب
زیستگاه
جنگل های بارانی گرمسیری آمریکای جنوبی ، عمدتا پرو

چگونه گیاه فیتونیا را پرورش دهیم؟

گیاه باید دائماً مرطوب و با سطح بالایی از رطوبت محیط که با غبارپاشی مکرر یا رشد آن در سینی پر از سنگریزه و آب فراهم می شود ، مرطوب نگه داشته شود.

استفاده از سنگریزه برای تامین رطوبت فیتونیا

در حالت ایده آل ، اکثر پرورش دهندگان  به راحتی این گیاهان دوست داشتنی را در تراریوم یا باغهای پوشیده که می توانند رطوبت بالا و نور پراکنده مورد علاقه خود را بدست آورند، پرورش میدهند.

تراریوم فیتونیا


بطری تراریوم فیتونیا

نور مورد نیاز فیتونیا:

این گیاه به عنوان یک گیاه گرمسیری که به طور طبیعی در سایه های روشن و مرطوب جنگل های گرمسیری رشد می کند ، شرایط مشابهی را ترجیح می دهد که به عنوان گیاه خانگی رشد کند. این گیاه نور مستقیم آفتاب را دوست ندارد ، ترجیح می دهد نور خورشید روشن و غیرمستقیم باشد ، مانند آفتاب پنجره های رو به شمال. همچنین در زیر نورهای فلورسنت نیز رشد خواهد کرد.

انواع مختلف فیتونیا

خاک مورد نیاز فیتونیا:

فیتونیا در خاک گلدان استاندارد با پایه پیت ماس رشد خوبی می کند. خاک باید مقداری رطوبت را حفظ کند اما باید به خوبی تخلیه شود.

آبیاری مورد نیاز فیتونیا:

مرطوب نگه داشتن گیاه می تواند یک چالش باشد. گیاه فیتونیا در صورت خشک شدن در معرض نابودی قرار میگیرد. اگرچه اگر کاملاً آبیاری شود ، به سرعت بهبود می یابد ، اما در نهایت ضعف های مکرر ، عوارض آن را به گیاه وارد می کنند .از طرفی گیاهان فیتونیا که در آب راکد میماند نیز دچار فرسایش شده و برگهایش زرد و پژمرده میشوند.

پژمردگی فیتونیا

دما و رطوبت:

گیاه فیتونیا در دمای حدود 70 درجه فارنهایت رشد می کند اما طیف وسیعی از 60 تا 80 درجه را نیز تحمل می کند. این گیاهان شرایط مرطوب مشابه شرایط جنگل های بارانی را ترجیح می دهند. غبارپاشی منظم باعث می شود گیاهان خشک نشوند. در آب و هوای خشک یا در ماههای خشک زمستان ،نیاز به غبارپاشی منظم دارند. تراریوم ها یا باغ های بطری به طور طبیعی محیط مرطوب و مناسب گیاه هستند.

تراریوم بطری فیتونیا

کوددهی فیتونیا:

در طول فصل رشد فیتونیا ، گیاهان را هفتگی با دوز ضعیف کود مایع فرموله شده برای گیاهان گرمسیری تغذیه کنید. کود 5-5-5 متعادل که به نصف قدرت رقیق شده ، فرمول خوبی است.

تعویض گلدان و خاک فیتونیا:

هر نوع مخلوط خاک گلدان معمولی و گلدان استاندارد گیاهان آپارتمانی با سوراخ های زهکشی زیرین برای فیتونیا مفید است.

تکثیر فیتونیا:

گیاهان فیتونیا از قلمه های برگ به راحتی تکثیر می شوند. قلمه های برگ را در اواخر بهار یا اوایل تابستان بگیرید . حداقل دو گره در حال رشد را روی قلمه قرار دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. هنگامی که قلمه را در داخل خاک کردید، می توانید انتظار داشته باشید که ریشه ها طی دو تا سه هفته جوانه بزنند.

استفاده از هورمون ریشه زایی معمولاً ضروری نیست ، اما اگر شرایط شما کمتر از حد ایده آل (خیلی خشک یا خیلی خنک) باشد ، ممکن است هورمون ریشه زایی احتمال موفقیت شما را افزایش دهد.

هرس کردن فیتونیا:

گیاه فیتونیا در شرایط مناسب به سرعت رشد می کند و اگر ساقه ها بلند و آویزان شوند ، هرس کردن به پر پشت شدن حفظ شکل ظاهری گیاه کمک میکند.

آفات / بیماری های شایع:

بسیاری از مشکلات مرتبط با فیتونیا همان مواردی هستند که می توانند سایر گیاهان خانگی گرمسیری را تحت تأثیر قرار دهند:

برگ های زرد نتیجه آبیاری بیش از اندازه میباشد. از گلدانی با سوراخ های زهکشی مناسب برای جلوگیری از غرقاب شدن خاک استفاده کنید.

ریزش برگها معمولاً در نتیجه سردی هوای محیط میباشد. سعی کنید از شرایط گرمسیری که این گونه به طور طبیعی رشد می کند تقلید کنید.

برگهای خشک و خرد شده معمولاً نشان می دهند که گیاهان رطوبت کافی دریافت نمیکنند یا در معرض نور مستقیم آفتاب میباشند. در زمستان که سطح رطوبت می تواند به طور قابل توجهی کاهش یابد ، گیاه را غبار پاشی کنید. گیاه فیتونیا خود را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

پژمرگی فیتونیا

    مشکلات حشرات عبارتند از: قارچ ، حشرات نرم و یا شته. آلودگی ها باید بلافاصله درمان شوند و گیاهان آسیب دیده را منزوی نگه دارید تا از سرایت اشکالات به سایر گیاهان جلوگیری کند.