مراقبت و نگهداری از حسن یوسف در منزل


چگونه گیاه خانگی حسن یوسف را پرورش دهیم؟

این مقاله به شما تمام آنچه در مورد مراقبت از گیاه حسن یوسف در داخل منزل نیاز دارید را می گوید ، بنابراین می توانید فضای منزل یا محیط کار خود را با شاخ و برگ خیره کننده آنها روشن کنید.نگهداری حسن یوسف در آپارتمان

مراقبت از گیاه حسن یوسف: نور غیر مستقیم خورشید ، دمای 65-75 درجه فارنهایت و سطح متوسط تا زیاد رطوبت را برای این گیاه زیبا فراهم کنید. خاک را هنگامی که گیاه به طور فعال در حال رشد است ، کمی مرطوب نگه دارید ، اما در ماه های زمستان اجازه بدهید خاک کمی خشک تر شود. هر دو هفته با کود نیتروژن کمی کود دهید و ساقه ها را هرس کنید  تا گیاه پر بوته تری ایجاد کنید.

حسن یوسف گیاهی آسان برای پرورش  است و در صورت مراقبت صحیح در محیط آپارتمانی به خوبی رشد می کند. اطلاعات زیر تمام جنبه های مختلف مراقبت از این گیاه خانگی زیبا را پوشش می دهد.


نام علمی:Solenostemon scutellarioides

زادگاه: آفریقا ، آسیا و استرالیا.

نیازهای نوری: نور روشن ، غیرمستقیم. بعضی مواقع نور خورشید مستقیم صبح خوب است.

آبیاری: خاک را در طول فصل رشد کمی مرطوب نگه دارید. بگذارید چند سانتی متر از خاک در زمستان خشک شود سپس گیاه را آبیاری کنید

دما :(24 درجه سانتیگراد -27 درجه سانتیگراد)نسبت به سرما حساس است و دمای سرد را تحمل نمیکند.

کوددهی: کود ضعیفی  هر دو هفته یکبار در طول فصل رشد استفاده شود. نیتروژن زیاد برای تقویت شاخ و برگ گیاه مناسب است.

رطوبت: رطوبت متوسط تا زیاد.

هرس: ساقه های در حال رشد را هرس کنید تا گیاه به حالت فشرده در بیایید.

قلمه زنی: قلمه های ساقه را می توان به راحتی تکثیر کرد.

تعویض گلدان: هر 1-2 سال یکبار گلدان را تعویض کنید. فقط در صورتی که گیاه بزرگتر از گلدان خود شده باشد گلدان بزرگتری انتخاب کنید.

آفات و بیماریها: نسبتاً مقاوم ، اما پوسیدگی ریشه ، کپک ، شته ، عنکبوت و حشره های آردی می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

سمی بودن: برای حیوانات خانگی سمی و برای انسان کمی خفیف است.


نیازهای نوری:

وقتی در محیط آپارتمانی پرورش می یابد ، حسن یوسف نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می دهد. بهتر   است آنها را در محلی قرار بدهیم که ساعات اولیه صبح نور کافی دریافت کنند و در هنگام شدید تر شدن نور آفتاب در سایه قرار گرفته باشند.

برخی مواقع آفتاب مستقیم برای حسن یوسف خوب است ، به جز آفتاب شدید تابستان که باعث سوزاندن برگ ها یا محو شدن رنگ های روشن گیاه می شود. نور کم نیز باعث ریزش برگهای حسن یوسف میشود ،که در این حالت باید گیاه را در محل پر نور تری قرار دهیم.


محدوده دمای گیاه حسن یوسف:

گیاهان آپارتمانی گرمسیری در داخل خانه به خوبی دوام میاورند زیرا دامنه دمایی مشابه با ما انسانها را ترجیح می دهند. برای رشد بهتر گیاهان خود را در اتاقی نگهداری کنید که درجه حرارت آن بین (24 درجه سانتیگراد -27 درجه سانتیگراد) و از کاهش ناگهانی دما جلوگیری کنید.


رطوبت مورد نیاز حسن یوسف:

حسن یوسف محیط هایی با سطح رطوبت متوسط تا زیاد را ترجیح می دهد. برای اکثر صاحبان خانه ها ، رطوبت کم محیط داخلی ، مراقبت از گیاهان حسن یوسف در خانه را کمی چالش برانگیز تر از مراقبت در فضای باز می کند. شما باید برای گیاهان خود یک محیط مرطوب ایجاد کنید تا به رشد آنها کمک کند.

اگر برگ گیاهان شما شروع به نشان دادن نوک قهوه ای یا لبه های ترد می کنند ، نشان می دهد هوای شما خیلی خشک است ، می توانید با قرار دادن گیاه در سینی حاوی سنگ ریزه و آب ، سطح رطوبت را افزایش دهید.

برای جلوگیری از ایجاد لکه های آبی بر روی شاخ و برگ مخملی این گیاه ، برگها را مانند گیاهان گرمسیری دیگر غبار پاشی نکنید.


آبیاری حسن یوسف:

در طول فصل رشد فعال در بهار و تابستان ، همیشه خاک گلدان را کمی مرطوب نگه دارید (خاک خیس یا غرقاب نباشد).

در طول زمستان که سرعت رشد کندتر است ، آبیاری را کم کنید. قبل از اینکه گیاه را دوباره آبیاری کنید اجازه بدهید دو الی سه سانتی متر از خاک گلدان خشک شده باشد.

از گرفتن آب روی برگ های مخملی حسن یوسف خود داری کنید ،این کار باعث ایجاد لکه های آبی رنگ روی برگ ها میشود .

حتما قبل از آبیاری اجازه بدهید آب چند روز کلر خود را از دست بدهد سپس اقدام به آبیاری کنید، این امر به کاهش خطر سمیت کلر در گیاهان کمک می کند.


کوددهی حسن یوسف:

در طول فصل رشد فعال هر 1 تا 2 هفته کود را با حدود نیمی از قدرت توصیه شده روی برچسب کود ، کود دهید. وقتی گیاه در ماه های سرد تر زمستان به طور فعال رشد نمیکند ، کوددهی را متوقف کنید.

برای تقویت رشد خوب شاخ و برگ و به حداقل رساندن گلدهی ، شما میتوانید  کودی با کیفیت خریداری کنید که دارای نیتروژن بالا و فسفر کمتری باشد.

از کود متعادلی که نسبت مساوی N-P-K دارد مانند فرمولاسیون معمول 10-10-10 خودداری کنید. بدنبال یک ماده غذایی گیاهی همه منظوره محلول در آب یا مایع باشید و آنرا با نصف قدرت دوز توصیه شده روی برچسب یا حتی کمی رقیق تر مخلوط کنید.


گل دادن حسن یوسف:

اگر مراقبت صحیح از حسن یوسف انجام شود در تابستان گلهای ریز سفید یا مایل به آبی می دهد ، اما متأسفانه اگر می خواهید گیاهان خود را حفظ کنید ، باید از گلدهی آن سریعا جلوگیری کنید.

اگر گیاهان شما گل می دهند ، مطمئن شوید که بلافاصله جوانه های گل را هرس کنید. گلدهی باعث می شود گیاه شما فکر کند که باید تبدیل به بذر شود ،و می میرد. بنابراین ، جوانه های گل را هرس دهید تا عمر گیاه شما افزایش یابد.

هرس کردن حسن یوسف:

ساقه های حسن یوسف  خود را هرس کنید تا گیاه خیلی به صورت آویز یا شلخته نشود. این کار باعث رشد دوباره از نقاط رشد گره های ساقه می شود و گیاه پر بوته تری ایجاد می کند.

شما می توانید ساقه ها را هر زمان که بخواهید هرس بکنید اما بهتر است این کار را هنگامی انجام دهید که گیاه در ماه های گرم به طور فعال در حال رشد است.


 قلمه زنی حسن یوسف:

در بهار یا اوایل تابستان یک برش از ساقه به اندازه هفت الی نه سانتی متر را بردارید که حداقل 3 برگ به قسمت انتهایی متصل باشد. درست زیر گره برگ که برگ به ساقه متصل است برش دهید. سپس می توانید قلمه را در یک شیشه یا لیوان با آب تمیز قرار دهید تا ریشه تشکیل شود یا بلافاصله آن را در یک ظرف کوچک با خاک گلدان مرطوب قرار دهید.


تعویض گلدان حسن یوسف:

با گذشت زمان ممکن است گیاه شما از گلدانی که در آن رشد می کند بزرگتر شده باشد و باید به گلدان بزرگتری منتقل شود.

اگر نمی خواهید گیاه شما بزرگتر شود ، نگه داشتن آن در گلدان فعلی قابل قبول است ،  و میتوانید سالانه  مقداری خاک گلدان جدید اضافه کنید.

اگر می خواهید رشد بیشتری داشته باشد ، بهتر است مجدداً آن را تعویض کنید ، آن را در گلدانی بگذارید که قطر آن 2 تا 5 سانتیمتر بیشتر باشد و تقریباً به همان اندازه ارتفاع داشته باشد.

بیماری ها و آفات حسن یوسف:

مراقبت از گیاهان حسن یوسف در فضای بسته خوشبختانه گیاه را با آفات و بیماری ها درگیر نمیکند. یکی از بزرگترین مشکلات حسن یوسف آبیاری بیش از اندازه است!

گیاهان خود را مرتباً کنترل کنید تا قبل از اینکه آسیب زیادی ببیند ، آنها را درمان کنید.


بیماریها:

مانند بسیاری دیگر از گیاهان آپارتمانی حسن یوسف در صورت آبیاری بیش از حد مستعد پوسیدگی ریشه است. همچنین این گیاهان گاهی اوقات به شپشک پودری دچار میشوند.


پوسیدگی ریشه:

بیشترین مشکلی که در مورد حسن یوسف دیده می شود ، پوسیدگی ریشه است که به دلیل آبیاری زیاد به خصوص در ماه های زمستان ایجاد می شود. سپس ریشه ها به دلیل کمبود اکسیژن یا رشد بیش از حد قارچ خاک از بین می روند. خاک های مرطوب باعث رشد و تکثیر قارچ های Pythium ، Phytophthora ، Rhizoctoniaیا Fusarium می شوند که به ریشه ها پخش می شوند و گیاهان را آلوده می کنند.

ریشه های سالم با از بین رفتن قهوه ای و لزج می شوند و قادر به دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای رشد نیستند. با پیشرفت پوسیدگی ریشه ، برگها زرد ، پژمرده یا آویزان می شوند . هنگامی که این علائم در برگها مشاهده شد ، ممکن است گیاه کاملا از بین برود.

اگر خیلی زود متوجه این مشکل شوید ، می توانید خاک گیاه را مجدد تعویض کنید ،و برای نجات آن تلاش کنید. با افزودن خاک گلدان تازه و تمیز ، تا حد ممکن خاک آلوده را از بین ببرید. اگر پوسیدگی ریشه به طور قابل توجهی گسترش یافته است ، گیاه را کالبد شکافی کنید و فقط قسمتهای سالم آن را نگهدارید. اگر کل گیاه تحت تأثیر قرار گرفته است ، قلمه های ساقه را از شاخ و برگ سالم بگیرید تا گیاه جدیدی تکثیر کنید.


سفیدک کرکی:

این بیماری قارچی در بالای برگهای حسن یوسف در شرایط آب و هوایی مرطوب رخ می دهد. برگهای تحتانی ابتدا تحت تأثیر قرار می گیرند و ممکن است به رنگ خاکستری در آیند.


با استفاده از قیچی استریل شده یا تیغ ، هرگونه بافت گیاهی آلوده یا بیمار را از بین ببرید. بافت را در سطل زباله بریزید. درمان را با یک قارچ کش مناسب شروع کنید. در صورت شدید بودن بیماری ، بهتر است کل گیاه را دور ریخت.


سفیدک پودری(سطحی):

سفیدک پودری به صورت یک لایه پودری سفید روی برگ و ساقه گیاهان شما ظاهر می شود. از نظر ماهیت شبیه گرد و غبار آرد است. با گذشت زمان ممکن است از نظر ظاهری به رنگ خاکستری تیره شده و به خاک نیز گسترش یابد. سفیدک پودری از آنجا که برگها را می پوشاند مانع از فتوسنتز می شود. این باعث کاهش رشد گیاه می شود و در صورت عدم درمان می تواند گیاه را از بین ببرد.

با استفاده از قیچی استریل شده یا تیغ ، هرگونه بافت گیاهی آلوده یا بیمار را از بین ببرید. بافت را در سطل زباله بریزید.

به طور معمول توصیه می شود گیاهان آلوده را با محلول بیکربنات یا قارچ کش پایه گوگرد با توجه به دستورالعمل های برچسب ، اسپری کنید ، اما با برگ های مخملی حسن یوسف باید از این کار خودداری کنید.


آفات حشرات:

مشکلات حشرات بزرگترین چالش شما با مراقبت از گیاه حسن یوسف در داخل خانه خواهد بود

شته ها یکی از رایج ترین حشرات تأثیرگذار بر گیاهان آپارتمانی هستند. این حشرات ریز خود را به گیاه متصل می کنند و شیره بافتهای گیاه را میمکند و سپس "عسلک" ترشح می کنند. علائم با از بین رفتن شاخ برگ و ریزش برگ ها شروع میشود.

شته ها را با پاک کردن گیاهان با یک پارچه تمیز و نرم یا غبار پاشی با محلول ملایم آب حاوی چند قطره مایع صابون ، از بین ببرید.


آفتاب سوختگی:

گیاهی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفته باشد


مسمومیت:

این تنها عیب گیاهان حسن یوسف است: آنها برای حیوانات خانگی خطرناک هستند و می توانند واکنش های پوستی خفیفی را در برخی افراد ایجاد کنند. روغنهای اساسی موجود در شاخ و برگ گیاه برای سگها ، گربه ها و سایر حیوانات سمی است. برای افرادی که حساسیت پوستی دارند ، می توانند باعث درماتیت تماسی یا سایر تحریکات شوند.


چرا برگ های حسن یوسف من فر می شوند؟

پیچش یا فر شدن برگ یکی از مسائل نگهداری حسن یوسف در داخل خانه است. دلایل عمده آن کپک زدن یا بیماری های دیگر است. رطوبت کم ، آبیاری بیش از اندازه و تنش دما نیز می تواند باعث پیچش برگ شود.


چرا حسن یوسف من آویزان است؟

ممکن است به دلیل آبیاری نامناسب ، گیاه شما آویزان شود. اگر گیاهان بیش از اندازه آبیاری بشوند و یا دچار تنش خشکی شوند ، یا اگر گیاه بیش از حد آبیاری کرده و دچار پوسیدگی ریشه شده باشد ، برگ ها به این شکل در  می ایند.