معرفی تاریخچه بنفشه آفریقایی

معرفی بنفشه آفریقایی

گیاه خانگی Saintpaulia که به بنفشه آفریقایی معروف است، این است که از آفریقا نشات گرفته و گلهایش مانند بنفشه به نظر می رسند (گرچه با هم ارتباطی ندارند). این گیاه یک گیاه جدید و زیبا برای  خانه های ما است که در دهه 1930 در آمریکا ظاهر شد ، و از آن زمان به بعد مورد علاقه عموم مردم قرار گرفته است.

این گیاه توسط "بارون فون سنت پل" در سال 1892 کشف شد و در آن زمان آن را به "هرمان وندلند" در باغ گیاه شناسی سلطنتی برلین فرستادند که وی نام آن را "Saintpaulia ionantha" به نام خانوادگی "بارون" گذاشت.

کاشت و تکثیر بنفشه آفریقایی  در خانه ها بسیار دشوار بود، در نتیجه محبوبیت چندانی پیدا نکردند. اما در حدود سال 1925 "Armacost و Royston"  توانستند روش های جدیدی برای تکثیر این گیاه زیبا پیدا کنند.

دیری نگذشت که آنها اولین گیاه خود به نام "پسر آبی" را معرفی کردند، این گونه کاملا متفاوت با سن پاپولیای قدیمی بود زیرا تکثیر این نوع بسیار آسان بود و می توانست به راحتی با شرایط متوسط خانه کنار بیاید و یک دوره گلدهی طولانی تر و قوی تر نیز داشت.

انواع بنفشه آفریقایی

جمع و جور بودن و کم رشد بودن آنها می توانند برای محیط های مختلف مناسب باشد. تکثیر آن آسان و سریع است ، شکوفه ها فاقد فصل گلدهی خاصی هستند ، به این معنی که می تواند در هر زمان از سال و برای دوره های طولانی دارای گل باشد.

آموزش مراقبت و نگهداری  از بنفشه آفریقایی

نکته
دلیل اصلی عدم شکوفایی مجدد بنفشه آفریقایی ، نور ناکافی است

نور:

بنفشه آفریقایی خود را هرگز در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار ندهید. اگر می خواهید شروع به گلدهی بکند ، به نور زیاد غیر مستقیم نیاز دارد. اگر در سایه قرار بگیرد فاصله گلدهی آن بسیار بیشتر خواهد بود.

آبیاری:

خاک را مرطوب نگه دارید و اجازه دهید خاک بین آبدهی کمی خشک شود.

اگرچه بسیاری از افراد توصیه می کنند فقط با استفاده از روش آبیاری پایین(آبیاری از انتهای گلدان با قرار دادن گلدان در زیرگلدانی پر از آب برای چند دقیقه) آبیاری کنید ، اگر مراقب باشید می توانید از بالا نیز این گیاه را آبیاری کنید آب را به آرامی داخل گلدان بریزید به طوری که به روی برگهای گیاه نریزد ، که باعث خراب شدن ظاهر برگهای مخملی شده و احتمال عفونتهای مختلف قارچی را به شدت افزایش می دهد.روشهای آبیاری بنفشه آفریقایی

رطوبت

بنفشه آفریقایی نیاز به رطوبت نسبتا بالایی دارد، میتوانید از روش جزیره برای این گیاه استفاده کنید.

آبیاری بنشه آفریقایی از پایین

کود دهی:

اگر از علاقه مندان گل بنفشه آفریقایی باشید ، هر دو هفته یکبار باید به گیاه کود مخصوص سبکی  بدهید.

درجه حرارت:

گرمای متوسط در 15 درجه سانتیگراد الی 21 درجه سانتیگراد. سعی کنید دما را در زمستان بالاتر از 15 درجه سانتیگراد نگه دارید.

تعویض خاک وگلدان:

گیاهان بالغ بنفشه آفریقایی نیازی به تعویض مجدد خاک ،به طور پی در پی ندارند. در واقع با انجام این کار غالباً میزان گلدهی را کاهش میدهد. گیاهان بسیار جوان یا گیاهان بالغ ، به طور ایده آل در بهار یا اوایل تابستان نیاز به تعویض خاک گلدان دارند.

تکثیر و قلمه زدن بنفشه آفریقایی:

وقتی می خواهید قلمه های بنفشه آفریقایی را تکثیر کنید ، گرفتن قلمه ها بسیار آسان است (یا برای برخی عملاً غیرممکن است). برای افزایش شانس خود از یک کمپوست مخصوص و یک و هورمون ریشه زایی استفاده کنید. این موارد موفقیت شما را تضمین نمیکند و به معنای تکثیر بنفشه آفریقایی با قلمه برگ نیست یا اگر این کارها را انجام ندهید قلمه ها شکست می خورد ، این فقط به این معنی است که شانس شما برای تکثیر  بنفشه آفریقایی بیشتر میشود.

برای شروع کافی است یکی از برگها را با یک قیچی تیز نزدیک به مرکز گیاه قطع کنید. سپس یک برگ خواهید داشت که یک ساقه به قسمت پایین متصل شده است.

ساقه را کوتاه کنید تا یک لبه شیب دار داشته باشید (تصویر پایین را ببینید). یک سوراخ کوچک برای ساقه در کمپوست ایجاد کنید. اگر از هورمون ریشه زایی استفاده می کنید ، در این مرحله ساقه را به هورمون آغشته کنید.قلمه زدن بنفشه آفریقایی

سپس برای ثابت شدن قلمه در خاک ،به آرامی خاک اطراف ساقه را فشار دهید تا قلمه در جایش ثابت شود

تامین رطوبت بنفشه آفریقایی

قلمه را در یک جای گرم قرار دهید که در معرض تابش مستقیم نور آفتاب نباشد و در عرض چند هفته اگر همه چیز خوب پیش رفته باشد ، برگ بنفشه آفریقایی هنوز زنده است و این یک علامت مثبت است که قلمه درحال رشد است.

چند هفته بعد (یا احتمالاً برای چند ماه بعد) شروع به مشاهده برگهای ریز جدید در اطراف پایه ساقه می کنید. در این مرحله می توانیم به شما تبریک بگوییم که گیاه جدیدی را رشد داده اید.

آموزش قلمه زنی بنفشه آفریقایی

سرعت رشد:

رشد در ماه های سرد سال و همچنین هنگامی که گیاه "بالغ" می شود ، کند می شود زیرا زمان و انرژی آن هر از چند گاهی برای تولید گلها صرف می شود.

گیاهان جوان یا گیاهان بالغ که به تازگی تعویض خاک شده اند خیلی سریعتر رشد می کنند.


نور - به مدت 12 ساعت در روز به نور خوب نیاز دارد اما از آفتاب مستقیم باید به دور باشد.


گرما - دمای ثابت و گرم مناسب این گیاه است.


آب - آبیاری منظم که خاک را مرطوب نگه می دارد (خیس نباشد).


کود دهی - تغذیه منظم.

آیا بنفشه آفریقایی سمی است؟

بنفشه آفریقایی برای سگ ها ، گربه ها یا انسانها سمی نیست.

بیشتر بدانیم؟

طبق ویکی پدیا ، بنفشه آفریقایی مدتهاست که با مادرها ارتباط دارد و بنابراین گیاه در بسیاری از فرهنگ های جهان هدیه ای سنتی برای مادران است. بنابراین اگر شما در خرید هدیه برای مادر خود تردید دارید ، این هدیه می تواند همان گیاه مورد نظر شما باشد!

مشکلات بنفشه آفریقایی:

گیاه من گل نمیدهد:

نکاتی که در بالا ذکر شد باید در طول سال (حداقل جزئی) رعایت شوند. تأمین نیازهای نور در زمستان سخت است زیرا در اطراف آن مقدار زیادی نور وجود ندارد و این دلیل معمول کمبود شکوفه در ماه هایی است که روزها کوتاه تر است. اگر نمیتوانید روزهای طولانی تری منتظر بمانید ، می توانید از نور های مصنوعی که بعدها به آن اشاره خواهیم کرد استفاده کنید.

دلایل متداول دیگر این است که گلدان گیاه تازه عوض شده باشد ،یا بیش از حد هوا سرد باشد.

برگها و گلهای کپک زده:

هنگام آبیاری از مرطوب شدن قلب گیاه و خود برگها خودداری کنید. گیاه را به طور منظم غبار پاشی نکنید زیرا همه اینها باعث تکثیر قارچ هایی مانند بوتریتیس یا کپک پودری می شوند.

برگ بنفشه آفریقایی شل شده اند:

آبیاری بیش از حد یا کمی آبی. برای اینکه بدانید چه اتفاقی برای گیاه شما افتاده است نیاز هست مواردی را بررسی کنید. در صورت آبیاری بیش از اندازه گیاه ممکن است به بیماری پوسیدگی عفونی مبتلا شده باشد که باعث ایجاد برگهای افتاده نیز می شود .

برای جلوگیری از انتقال عفونت به گیاهان سالم ، آن را از بنفشه آفریقایی های دیگر جدا کنید. اگرچه ممکن است که این بیماری بهبود یابد اما بعید به نظر می رسد .

لکه های قهوه ای روی برگها:

امکان دارد از آب سرد برای آبیاری بنفشه آفریقایی استفاده کرده باشید. سعی کنید از آبی استفاده کنید که حدود یک ساعت در دمای اتاق مانده باشد.

برگ های بنفشه آفریقایی زرد شده:

زرد شدن برگهای بنفشه آفریقایی

دلایل متعددی برای زرد شدن برگهای بنفشه آفریقایی وجود دارد

نور زیاد (یعنی قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید).رطوبت بسیار کم ،آبیاری نادرست، کود دهی بیش از حد میتواند از عوامل زرد شدن برگ های بنفشه آفریقایی باشد.